Minggu, 21 Agustus 2011

BELASUNGKAWA CIKGU AZIZI ABDULLAH: PERGINYA SEBUTIR PERMATA

FATIHA,

saya jumpa dalam blog fatiha 25 Julai 2010 tulisan bertajuk KAHWIN-KAHWIN.

Nak nak copy tak boleh. penulis ni kedekut.

Boleh e mail kepada saya artikel itu. Jika setuju saya nak siar untuk 'SURAT UNTUK REMAJA' dalam pengguna bulan September ini.



Salam

-cikgu azizi-

Inilah e-mel pertama yang saya terima daripada Cikgu Azizi bertarikh 26 Jun 2010. Sebelum itu, saya mengenali arwah Cikgu Azizi ketika membuat kajian atas Sangeetha untuk Akademi Sastera 2009. Doa dan restunya saya mohon. Kami berinteraksi lewat sistem pesanan ringkas dan e-mel. Arwah cikgu rajin mengunjungi blog saya begitu juga saya suka membaca buah fikir arwah cikgu lewat laman blognya. Bagi saya, arwah seorang yang telus. Meskipun berada dalam kelompok parti tertentu, namun arwah tidak tenggelam hingga hilang punca melihat titik celaru di dalamnya. Arwah, seorang yang telus dan jujur.


Saya tidak pernah bersua wajah dengan arwah. Cuma, ada komunikasi menerusi telefon dan sms yang berlaku. Awal tahun ini arwah khabarkan bahawa arwah masih dalam proses menanti tarikh untuk pembedahan setelah lama menunggu. Arwah tetap ceria dalam reda.






Mendengar khabar perginya arwah di negeri baqa' pada 21 Ogos 2011 bersamaan 21 Ramadan, hati saya dipagut pilu. Mengapa? Kami tidak saling bertemu akan tetapi arwah cukup bermakna dalam hati saya. Keprihatinan dan baik budinya membantu dan mengajar saya yang metah muda ini adalah satu pengalaman berharga. Meskipun arwah sudah tiada, namun semangat dan pengajaran serta pesan arwah sentiasa segar di fikir dan jiwa saya.


Al-Fatihah untuk arwah Cikgu Azizi Abdullah, perginya dalam bulan yang mulia. Saya pasti terlalu banyak bunga doa mengharumi rohnya di alam sana. Seorang guru yang berjasa, budinya kekal walau sudah dimamah tanah. Terima kasih buat arwah Cikgu Azizi Abdullah. Perkenalan ini sungguh indah. Semoga cikgu damai di sisi-Nya dan aman sejahtera atas segala baik budi cikgu di dunia ini.


Belasungkawa Cikgu Azizi Abdullah. Al Fatihah.


Pergimu, tiada pengganti ...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar