Sabtu, 27 Oktober 2012

Peperangan Blackberry,Windows,Android dan Apple

Salam semua readers.Post kali ni ingin membincangkan tentang bagaimana peperangan teknologi mampu membuat rakyat miskin.Hahaha...Sifirnya mudah...
Teknologi dan masa sentiasa meningkat dari satu tahap ke satu tahap.Ia sentiasa bergerak.Manusia pula sentiasa inginkan sesuatu yang memudahkan kerja yakni teknologi (agak malas di situ).Jadi nak mudah = teknologi , nak teknologi = duit , nak duit = kerja.Tapi bagaimana kita mampu miskin dengan peperangan teknologi??? .
Mudah jawapan die.Bila teknologi berperang  maka teknologi semakin pelbagai dan dari situ akan berlaku variasi dalam teknologi.Misalnya Blackberry dengan OS 7.1,Windows pula keluarkan Windows 8,Android keluarkan Jelly Beans 4.1 dan Apple keluarkan IOS 6 . Masing-masing nak produk mereka laku.Namun manusia yang bekerja ni dah ade handset dah pon.Jadi mereka yakni company akan melantik promoter tidak kira manusia atau pon Youtube dan iklan-iklan di setiap website bagi memberi sales pada company.Pelbagai perbandingan akan dilakukan.Haha..dan dari situlah keperluan teknologi ni menjadi keinginan.Bila manusia inginkan teknologi berlebihan dari keperluan maka gaji yang takat 4 angka tadi akan pokai kerana membeli tablet,smartphone dan sebagainya.
Walaupun begitu bagaimana kita mahu mendapatkan teknologi tanpa mengeluarkan duit?Senang jer caranya, pergi masuk peraduan dapat Iphone ker Ipad pastu tunggu result dier.Kalau ade rezeki adelah tapi kenalah sabar sikit.Haha gurau jer...Bagi penggemar gadget IT ni korang kenalah bijak berbelanja jangan ikutkan nafsu sangat.Kalau nak beli Iphone..beli lah tpi korang jangan terliur kalo ade Iphone 6 lepas ni sebab Iphone 4 dan 5 pon masih relevan lagi masa Iphone 6 kuar nti.Jika bertukar smartphone setiap kali model baru di pasaran itu adalah satu pembaziran sebab harga smartphone bukannya murah.Pastikan smartphone yang kita beli menepati citarasa dan boleh memudahkan kita.Itu sudah memadai.Di sini ade guideline untuk korang berdasarkan Operating System (OS) smartphone yang korang nak.Kalo korang nak beli pikirlah yer.

Apple IOS 6
Iphone 5,Ipad 4 (Model Baru)
Application  sangat bagus dan menarik(lebih dari 550 000 application)
Download lagu di Itunes dengan jutaan lagu,tahan lasak
Kekurangan banyak Apps yang free so banyak apps kena beli
Processor bagus dan lagu tapi hanging tu biasalah tak perfect.
Harga pula agak mahal namun sangat branded dan kebanyakan Apps untuk golongan profesional,remaja

Android 4.1 Jelly Bean
Samsung Galaxy S 3,Note,Nexus HTC ONE X , S,Desire X Sony Xperia U, T, Tx, P Lg Optimus G ,LG Nexus 4 (Model Baru)
Application best seperti Apps Apple dan mempunyai 300 000 application
Kebanyakan Apps adalah free
Processor terbaik adalah daripada Samsung (brand terbaik)
Untuk Android Phone Kebanyakan Orang mampu milik tak semesti dari golongan kaya.Bussinessman,remaja semua boleh.Terbuka.

Blackberry OS 7.1 dan 7.0 Tablet 2.0
Bold 5,6 Torch 9860,Curve 9320,9360,9380 Playbook (Model Baru)
Application sangat kurang lebih kepada Social Apps
BBM adalah kelebihannya dan BIS antara Plan Internet termurah
Processor bagus
Harga ada murah ada mahal dan  BB antara smartphone yg branded
Kebanyakan yang pakai adalah golongan Profesional dan remaja juga especially yang suka ber-BBM

Windows 7.5,7.8,8
Nokia Lumia Series,Samsung Omnia,HTC 7,Titan 2,Lg Optimus 7,Jil Sander (Model Baru)
Application sederhana
Sangat sesuai untuk golongan yang duduk OFFICE dan student kerana memudahkan kerja-kerja mengedit dokumen
Processor bagus dan Interface menarik.
Harge ada murah ada mahal tertakluk kepada model
Golongan yang gemar Windows adalah dari kalangan Profesional

Amacam.Diharapkan ia dapat membantu korang sedikit sebanyak la.Kalo dah beli harap jagalah ia dengan baik.Mungkin ia boleh dipakai bertahun-tahun.Tak payah membazir.Nasihat kat korang sebelum membeli smartphone ikutlah budget,citarasa dan apa kelebihan yang ada serta sesuai untuk korang.Anyway thanks for reading.Salam.




Tidak ada komentar:

Posting Komentar