Selasa, 20 Agustus 2013

Baka sebagai satu jenama....

Assalam buat semua sahabat serama...
Salam lebaran..dan salam syawal yang mulia.

Selepas raya nie, ada beberapa bon besar yang akan dilangsungkan. Yang pasti Bon Jertih hujung minggu ini dan Bon Kenyir kalau tak salah sekitar 21hb Sept nanti akan menjadi perhatian dan tumpuan semua peminat tegar ayam serama (termasuk saya).

Untuk bon ini, saya memang tak dapat nak ke sana lantaran urusan perniagaan yang susah nak dilepaskan. Insya Allah, di kemudian hari mungkin ada masa yang lebih sesuai untuk saya berjalan jalan sambil berjumpa kawan-kawan yang sama minat dan hobi ini.

Okay...untuk kali ini saya nak berkongsi sedikit ulasan. Ada ramai sahabat yang bertanya tentang baka atau susur galur ayam serama. Terutama semasa saya online di FB atau yang datang ke reban saya di Telok Mas.

Saya melihat baka ayam serama ini ibarat satu JENAMA dalam bidang ini. Bila kita sebut satu-satu baka akan ada peminatnya atau pengikutnya dan akan ada identiti yang menjadikan jenama itu terkenal dan dikenali dikalangan peminat ayam serama. Katakan kita sebuat baka A, maka akan terbayang-bayanglah bentuk dan rupa ayam baka A tersebut. Kebanyakan jenama (baca: BAKA) ini terkenal mungkin disebabkan kekerapan baka tersebut memenangi pertandingan, kemantapan aksesori dan gaya atau disebabkan 'marketing' yang baik oleh pemainnya.

Sama macam pelbagai produk barangan yang kita gunakan di dalam kehidupan kita setiap hari...kita membeli kadang kala disebabkan oleh pengaruh 'marketing' yang berjalan dengan baik oleh penggunanya dan ada kala disebabkan kekuatan jenama barangan tersebut. Tetapi ada juga JENAMA yang tidak terkenal tetapi diketahui mempunyai kekuatannya yang tersendiri. Atau kurangnya 'exposure' oleh pengeluar barang tersebut itu sendiri. Jadi kita sebagai pengguna perlu bijak menilai dan meneliti sebelum membuat keputusan semasa membeli.

Sama situasinya dalam pembelaan ayam serama. Bila ada yang tanya saya baka yang saya gunakan, saya sebut nama orangnya, kebanyakannya tidak akan tahu kerana ada JENAMA yang tidak terkenal dan diketahui. Tetapi ia tetap satu JENAMA kerana produknya telah dikeluarkan 10 ke 15 tahun yang lepas. Dan hasil rebannya selalu dicari oleh peminat-peminatnya yang tersendiri. Cuma kurangnya marketing yang baik atau ada yang me-rebrandkan semua JENAMA tersebut selepas membeli menyebabkan bakanya tidak jadi sebutan.

Untuk membina JENAMA dalam ayam serama ini pun perlukan kaedah yang sama digunakan dalam marketing produk biasa di pasaran. Perlu kerap membuat promosi dan mendapatkan testimoni yang baik dari pengguna. (Dalam serama, perlu kerap keluar ke pertandingan dan dapatkan kedudukan yang baik-ranking- dalam pertandingan tersebut)

Jadi, nasihat saya....jangan mudah keliru dengan populariti sesuatu jenama kerana yang paling penting, kita kena kenal jenama yang ada dan dalam masa yang sama , sila lihat jenama yang tidak sangat ke depan di pasaran kerana bukan semua BAKA mempunyai nama, ada BAKA yang memang tidak mempunyai JENAMAnya. Cuma ia dikenali dengan nama pemternaknya sahaja..
(TIPS: Apabila seseorang breeder sudah menternak dalam tempuh yang panjang dengan menggunakan baka-baka yang terpilih dan kawalan kacukan, selalunya kestabilan genetik akan terbentuk dan akan terhasil indentiti ayam serama di reban mereka. Ini sebenarnya juga ibarat satu BAKA cuma ia tidak diberi nama)

Dan selalu kena tahu apa yang kita inginkan kerana setiap JENAMA mempunyai kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri.....

Antara anak reban yang nampak cutting...







Tidak ada komentar:

Posting Komentar