Rabu, 01 Juli 2009

SENYUMAN EMAK MENCERIAKAN JIWA

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

EMAK ialah harta yang paling berharga buat saya. Walau di mana saya berada dan jauh terpisah daripada emak demi kelangsungan hidup, emak sentiasa berada di hati, fikir dan rasa. Lalu kedatangan cuti ini saya peruntukkan untuk sehabis boleh sentiasa berada di sisi emak. Menyediakan juadah untuk emak, menemani emak tidur dan menuntun langkah emak berjalan. Semalam, saya membawa emak berjalan-jalan dan membelikan sepasang baju untuk emak.

Baju itu tidaklah mahal, tetapi dibeli menggunakan wang honorarium hasil sajak saya yang tersiar dalam majalah Tunas Cipta Mac lalu. Seorang emak tetap emak, walaupun baju yang saya belikan itu tidaklah sebagus mana kualiti kainnya, tetapi emak tetap gembira dan bersyukur. Senyuman emak membuatkan hati saya benar-benar dihimpit rasa syahdu. Wajah itulah yang sering saya rindui setiap kali saya berjuang dalam memastikan keberadaan saya sebagai mahasisiwi di IPT tidak sia-sia.


Melewati sebuah gerai, saya ternampak bubur kacang hijau dan ketika itu emak sedang menuju ke kereta yang dipandu abang keempat saya. Saya tahu bubur itu kegemaran emak. Malah, emak ada menyebut-nyebut untuk membuat bubur itu beberapa hari lalu. Dengan harga RM2, saya membeli bubur itu dan saya suapkan ke mulut emak setibanya kami di rumah. Sekali lagi emak tersenyum gembira, dan senyuman itu benar-benar menceriakan bunga-bunga di hati saya.


Saya tahu, saya tidak mungkin mendapatkan kembali emak saya yang dahulu. Emak yang sentiasa kuat dan sihat serta kuat emosinya. Saya sangat merindui emak saya yang dulu itu tetapi saya tahu masa tidak akan kembali. Masa dan keadaan telah mencuri emak saya yang dahulu. Walau bagaimanapun, saya tetap mencintai emak dan sentiasa berharap agar emak sentiasa sihat dan tabah menjalani perpisahan dengan saya apabila musim cuti berlalu pergi.
Emak sentiasa mendahului di dalam hati, fikir dan emosi saya. Mungkin saya tidak begitu pandai mempamerkannya tetapi hakikat itu tidak boleh disangkal oleh sesiapa.
Buat emak tercinta, dirimu permata di hatiku.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar