Minggu, 05 Juli 2009

KEINDAHAN FILEM WAYANG


MALAM semalam saya berkesempatan untuk menonton filem Wayang terbitan UiTM. Meskipun saya agak terlambat untuk menonton filem itu tetapi saya berasa gembira kerana masih berpeluang untuk menontonnya. Bukan kerana saya tidak menyokong industri perfileman tempatan tetapi saya memang tidak gemar malah tidak pernah menonton wayang sebelum ini. Kali pertama saya menjejakkan kaki ke panggung wayang adalah semasa tayangan Pengembaraan Upin dan Ipin Februari lalu di Pavilion. Itu pun ditaja oleh dua guru yang akrab dengan saya. Saat itu barulah saya tahu bagaimana keadaan dan rupa panggung wayang. Namun, panggung di Pavilion itu saya fikir sangat selesa dan jauh daripada apa-apa yang saya bayangkan tentang panggung wayang selama ini. Sehinggakan, pensyarah saya En. Hishamuddin Rais pernah menggelar saya anak tok lebai apabila dia bertanyakan sama ada saya pernah menonton wayang atau tidak satu masa lalu.


Berbalik kepada filem Wayang, saya berasa sangat terkesan dengan jalinan skrip yang ditulis. Filem berkisar tentang kehidupan Pak Awang yang beusaha untuk meneruskan seni Wayang Kulit di kampungnya. Watak Awi yang buta tetapi mempunyai bakat yang besar dalam menjadi Tok Dalang serta watak Siti Melor juga memikat hati sebagai gadis sengau. Dalam jalinan cerita untuk mempertahankan seni Wayang Kulit, Pak Awang dan Awi diganggu oleh watak antagonis iaitu Jusoh. Watak Jusoh ini saya kira membawa peranan yang besar dalam menyampaikan mesej tertentu. Daripada pemerhatian saya, watak Jusoh sebagai seorang lelaki berserban dan berjubah tetapi mempunyai sifat-sifat negatif seperti terlalu memikirkan untuk memadukan isteri dan menganggu Awi yang cacat merupakan sindiran sinis terhadap segelintir golongan yang menggunakan alasan sunnah nabi dalam ketika tertentu tetapi dalam masa yang sama turut melakukan penyongsangan terhadap ajaran Islam itu.


Selain itu, saya juga tertarik dengan keindahan suasana kampung yang digunakan sebagai latar dalam cerita itu. Bagi saya, cerita begitulah yang begitu ingin saya lihat berbanding filem-filem dan drama biasa yang kebanyakan membawa latar bandar yang penuh dengan hiruk-pikuknya. Latar yang dibawa mengajak penonton untuk menghayati keindahan suasana kampung yang jarang dan dirindui oleh orang-orang bandar seperti saya.


Sebagai seorang yang agak tertekan dengan keadaan industri filem dan drama tempatan, filem Wayang bagi saya memberikan peluang untuk saya mempercayai bahawa masih ada skrip dan filem yang baik dan bermutu untuk disajikan kepada masyarakat. Bagi saya, Wayang bukan sekadar cerita berkenaan Wayang Kulit yang sangat popular sebagai seni tradisi di negeri Cik Siti Wan Kembang itu tetapi mempunyai inti pati yang lebih mendalam di samping kritikan sosialnya. Saya mengucapkan tahniah kepada penulis skrip filem Wayang, para pelakon dan krew produksinya atas kejayaan menghasilkan filem tersebut.


Bagaimana pula filem Jimbo yang bakal diterbitkan ASWARA? Menantilah.

Waallahu'alam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar