Senin, 20 Juli 2009

BERKAWANLAH SEKADAR YANG BIASA

DINIHARI Sabtu yang lalu, ketika kelopak mata mulai tertutup untuk mengejar lena mimpi, saya dikejutkan dengan bunyi pesanan ringkas daripada telefon bimbit. Sistem pesanan ringkas itu dikirimkan oleh seorang rakan sekolah semasa di tingkatan enam dahulu. "Salam, saya nak berkenalan dengan awak dengan lagi. Itupun kalau awak sudi ..." serba-sedikit itulah bait-bait kata yang terpapar di skrin telefon yang saya baca di dalam gelap pada kala itu.

Pengirimnya tentulah seorang lelaki dan baru juga menghubungi saya lewat khidmat pesanan ringkas seminggu yang lalu untuk bertanyakan khabar. Daripada siapa dia mendapat nombor telefon saya juga tidak saya ketahui. Setelah membaca inti pesanan itu, saya terus memadamkannya tanpa mempedulikan untuk membalasnya.

Bagi saya, memang saya dan dia sudah berkenalan sejak dari pra-universiti lagi. Lalu, apabila si dia menyebut akan hasratnya untuk berkenalan dengan awak lagi - fikir saya melarang saya untuk membalasnya. Bagi saya, cukuplah perkenalan secara harfiah antara saya dan dia. Saya berasakan adalah tidak perlu untuk perkenalan lanjut antara saya dengan dia tanpa sebab-sebab yang lebih munasabah. Bagi saya, sekiranya saya menjawab pesanan itu - maka saya seolah-olah sudah memetaraikan satu komitmen dan tanggungjawab terhadap rakan saya itu apatah lagi bagi dia yang merupakan seorang lelaki ajnabi.

Bukanlah saya tidak menghargai niatnya untuk berkawan dengan saya tetapi cukuplah sekadar kawan biasa yang diketahui nama dengan sedikit kenangan biasa. Tidak perlu lebih daripada itu, bagi pandangan saya. Oleh sebab itu, sekiranya tindakan saya membiarkan mesej pesanan ringkasnya itu tidak dijawab mendatangkan amarah kepadanya maka saya tidak mampu berkata apa-apa. Sesungguhnya, saya tidak mahu melebarluaskan perhubungan yang tidak mempunyai sebab yang utuh untuk disemai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar