Kamis, 02 Juli 2009

KEBIJAKSANAAN PENULIS ATAU IMAGINASI PEMBACA?

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

SEBAGAI seorang pembaca, saya tertanya-tanya apakah apabila seseorang penulis itu menulis dan tulisannya itu berjaya dilihat oleh pembaca seolah-olah sebagai suatu visual yang bergerak, hal itu merupakan kebijaksanaan pengarangnya atau ketinggian daya imaginasi pembacanya? Persoalan ini muncul di benak fikir saya ketika saya merenung diri sebagai seorang yang baru merangkak kecil dalam dunia penulisan.

Ingatan saya muncul pada kemunculan watak Pak Hasan di bahagian awal dalam novel Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman. Walaupun novel itu sudah saya baca setahun yang lalu, tetapi saya terbayangkan pergerakan Pak Hasan meninggalkan kawasan kubur almarhum isterinya, melihat dedaun kering yang bergerak ditiup angin.

Memori saya juga cepat sekali mengingat tingkah watak-watak dalam novel Srengenge yang sadis terhadap binatang seperti yang dilakukan oleh Imam Hamad terhadap Jebat, mengoyakkan peha jebat lalu memijak-mijak tubuh Jebat sehingga lumat dan aktivti-aktiviti menggetah burung yang menceritakan betapa sakitnya burung itu apabila cuba melepaskan diri daripada digetah.

Tidak terlepas juga, saya juga teringat kepada novel 'SHIT' yang cuba saya baca tetapi tidak mampu saya habiskan. Berkali-kali saya cuba membacanya tetapi hanya beberapa muka sahaja. Begitu juga dengan novel 'Patriarch'. Membacanya membuatkan saya menggambarkan betapa riangnya Wak Da berlari sehingga lupa diri kala mendengar kejatuhan Patriarach dan betapa gersangnya Hamidah sebagai isteri Patriarch.

Seandainya para pengarang novel tersebut berjaya menimbulkan nilai rasa kepada pembacanya kerana kebijaksanaan mereka dalam mengarang, maka saya perlu terlalu berusaha dengan berlipat kali ganda untuk berjaya seperti mereka.

Waallahua'alam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar