Sabtu, 27 Juni 2009

Media Elektronik Tempatan Terlalu TERBUKA

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

SAYA agak terkilan melihat drama-drama, filem tempatan terutamanya Melayu yang kononnya menguar-uarkan slogan filem kita wajah kita tetapi nyata jauh daripada hakikat realitinya. Hal ini dapat dilihat jelas dari segi pemakaian, dialog dan alur cerita yang bagi saya kebanyakannya telah jauh menyimpang daripada tatasusila Melayu itu sendiri.

Turut membimbangkan apabila pihak penerbitan ambil mudah soal ini. Sebagai contoh, saya agak terkilan melihat sebuah paparan iklan sabun pada waktu arus perdana yang bagi saya tidak sesuai untuk ditonton bersama keluarga apatah lagi bersama anak-anak. Hal ini mungkin dirasakan remeh tetapi sebagai seorang Muslim, saya berasa adalah tidak wajar untuk kita membiarkan drama-drama dan media elektronik yang menjadi tatapan umum dan keluarga diperkosa dengan elemen-elemen seperti itu. Apatah lagi apabila negara diuar-uarkan sebagai sebuah negara Islam yang berdaulat.

Coretan ini sekadar luahan terpendam saya dan merupakan terjemahan perasaan tidak senang terhadap isu ini.

Waallahu'alam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar