Sabtu, 06 Juni 2009

Psikoanalisis Dalam Patriarch

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

Bagi semester tiga yang lalu, saya telah mengambil subjek wajib fakulti iaitu Psikologi Watak. Subjek ini telah diajar oleh pensyarah saya yang bernama En. Azman Ismail. Sesetengah mahasiswa lebih gemar memanggil En. Azman sebagai Abang Man tetapi saya lebih selesa dengan panggilan En. Azman. Banyak ilmu yang saya perolehi melalui En. Azman berkenaan pengetahuan psikologi watak dalam karya atau di luar karya. Antara teks kajian utama bagi subjek ini ialah Hujan Pagi, Srengenge dan Salina. Ketiga-tiga novel ini telah saya kenal sejak berada di semester satu lagi.

Walau bagaimanapun, saya ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada En. Azman yang telah memberikan teks novel Patriarch karya S.N Shahnon Ahmad sebagai teks kajian saya. Saya benar-benar jatuh cinta dengan novel tersebut. Sekiranya En. Azman tidak memberikan teks itu sebagai kajian tugasan saya, mungkin saya tidak akan berkenalan dengan teks yang bagus itu. Novel itu saya kira sama seperti SHIT kerana mempunyai banyak unsur pengulangan perkara yang sama tetapi dalam peristiwa yang berbeza. Saya pernah berusaha untuk membaca novel SHIT itu sehingga habis tetapi nyata saya tidak mampu. Justeru, saya merujuk kepada teman yang pernah membacanya dan sedikit blurb yang saya baca mengenai SHIT memberi ruang saya mengenali corak penulisan Shahnon serba sedikit.

Saya telah menggunakan Teori Psikoanalisis untuk mengkaji beberapa watak dan perwatakan dalam novel Patriarch. Alhamdulillah, saya sangat gembira dengan tugasan ini. Menurut En. Azman yang sangat terkenal dengan sikap kedekut dalam memberi markah, beliau sangat berpuas hati dengan hasil tugasan saya itu dan memberi markah 25/30 kepada saya. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa istilah dan penjelasan teknikal yang gagal saya kuasai dan masih perlu saya pelajari. Di sini saya turunkan bahagian pendahuluan bagi kajian saya yang bertajuk Psikoanalisis Dalam Novel Patriarch:

Novel Patriarch karya SN Shahnon Ahmad merupakan sebuah karya perlambangan hidup manusia yang pada awalnya dianologikan kepada watak ‘Dia’ iaitu sebatang sungai. Hal ini dilihat dalam bahagian prolog dan epilog novel. Dalam bahagian prolog ini, pengarang telah menceritakan susur galur perjalanan sebatang sungai melalui liku-liku perjalanan sebelum tiba di lautan. Hal ini secara halus memperlihatkan tanggungjawab sebatang sungai terhadap kitaran kehidupan di sekitarnya.

Perjalanan sungai yang bermula dari kaki gunung pada mulanya berjalan lancar dengan air yang jernih. Walau bagaimanapun, disebabkan faktor persekitaran – sungai tersebut terpaksa menerima segala macam sampah sarap dan bendasing malah membawa sama perkara-perkara itu mengalir bersama-samanya. Hal ini menyebabkan sungai hilang keunggulan, menjadi lesu dan lambat. Pengarang menggunakan metafora ini dalam memperkatakan pandangan pengarang terhadap pemerintahan dan kehidupan bersih yang akhirnya menjadi kotor dan penuh noda atas sebab persekitaran dan ketahanan dalam individu itu sendiri.

Pemikiran dan personaliti seseorang manusia boleh berubah berdasarkan faktor persekitaran dan kaedah individu mengawal pemikirannya. Dari segi lain, pengarang cuba membawa realiti kehidupan bahawa manusia itu berdiri antara sisi baik dan sisi jahat di dalam dirinya. Setiap manusia tidak mempunyai sifat putih sebaliknya bersifat dinamik iaitu berubah-ubah. Perubahan itu pula sudah tentu berlangsung kesan daripada pengaruh-pengaruh dalam dan luar diri.

Secara kasar, pengkaji melihat perubahan tingkah laku watak dalam novel ini mempengaruhi isi cerita dan plot Patriarch. Aspek perkembangan plot novel ini juga memperllihatkan sindiran pengarang pada realiti masyarakat terutamanya pada yang berada di tampuk pemerintahan. Watak-watak rakyat bawahan dari selatan sehingga utara Negara Belantara merupakan manifestasi perasaan rakyat yang gembira dan memuja pemimpin yang dianggap mampu memenuhi kehendak mereka dan mengeji pemimpin yang mengabaikan rakyatnya. Perubahan watak rakyat bawahan ini secara tidak langsung memperlihatkan pengaruh id, ego dan super ego dalam menentukan penilaian watak terhadap persekitaran mereka.

Berlandaskan keunikan perlukisan watak dalam novel Patriarch ini, pengkaji menggunakan Teori Psikoanalisis yang dipelopori oleh Sigmund Freud. Teori ini membantu pengkaji melihat permukaan dasar diri sesebuah watak yang sentiasa mengalami perubahan sama ada positif atau negatif. Menurut Freud juga, manusia dilahirkan dengan desakan naluri yang semula jadi. Pandangan ini telah melahirkan konsep antirasionalisme dalam segala gerak-geri manusia.

Konsep ini berpendapat bahawa manusia tidak rasional, tidak sosial dan penuh dengan desakan yang merosakkan dirinya dan manusia sebagai individu tidak dapat membawa arah haluan nasibnya. Gejala ini jelas kelihatan dalam watak Jasadiah alias Patriarch yang gagal mengawal desakan dalam diri sehingga mengubah pedoman hidup dan prinsip asal Jasadiah. Melalui Teori Psikoanalisis, perkembangan tahap dan penguasaan id, ego dan super ego telah memperlihatkan perkembangan perubahan Jasadiah kepada Patriarch dan beberapa watak lain.
Nota : Butiran ini terpaksa ditaip semula ekoran kehilangan data pada sistem komputer di perpustakaan yang sering saya gunakan.

Wallahu’alam. 3 Jun 2009.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar