Senin, 29 Juni 2009

INGATAN SEORANG SAHABAT

Jaga diri, jaga iman, jaga hati.

Lewat malam semalam saya mengalami kesukaran untuk tidur. Sebenarnya, hal itu bukanlah suatu ketidakbiasaan. Memang biasa saya berada dalam kondisi sukar melelapkan mata apabila tiba waktu cuti. Mungkin kerana jadual tidur yang sudah berubah. Kalau pada hari-hari kuliah saya akan tidur selewat-lewatnya jam sebelas malam, tetapi pada musim-musim cuti begini, saya hanya akan melelapkan mata seawal jam satu pagi. Hal ini kerana saya akan memastikan yang emak akan tidur awal terlebih dahulu daripada saya.

Sepanjang masa itu juga, saya akan meneruskan aktviti kegemaran saya iaitu membaca atau menaip apa-apa yang terlintas di fikir dan rasa saya. Musim cuti seperti ini benar-benar memberi peluang saya menikmati tidur malam yang agak lewat. Pada musim semester berlangsung, aktiviti ini tidak boleh saya lakukan ekoran jadual kuliah yang agak ketat dan saya yakin bahawa tidur yang cukup itu penting dalam memastikan kita sentiasa kekal sihat dan mampu menerima apa-apa maklumat dengan berkesan. Tambahan pula, saya memang tidak gemar melakukan ulang kaji atau menyiapkan tugasan pada lewat malam atau dinihari. Segala-galanya perlu saya selesaikan sebelum jam sebelas malam kerana saya perlu bangun awal di setiap pagi.

Namun, bukan itu yang ingin saya fokuskan dalam coretan nurani saya kali ini. Ada sesuatu yang memanggil memorabilia saya Saat manis yang saya lalui bersama sahabat baik saya, Nur Syafiqa Yusoff. Kurang lebih pada jam 12:00 am, saya mendapat mesej daripada seorang kenalan yang bertanyakan khabar. Agak lama juga kami tidak berhubung, selepas tamat berbalas sms dengan kenalan itu - saya membaca semula kiriman-kiriman sms yang agak lama berada di dalam peti simpanan saya. Saya merenung sms yang dikirimkan oleh sahabat baik saya yang bertarikh 24 Mei 2009 dan diterima pada jam 07:55 pagi. Saya masih ingat, pesanan itu saya terima ketika saya dalam perjalanan menuju ke kampus. Pesanan daripada sahabat baik saya itu berbunyi :



"Ok, nff. Wa'alaikumussalam. Insya-Allah, ko la kwn t'baik yg aku ada.bkn kwn tp sahabat.tq nff."

Nota : Nff merupakan singkatan pada nama saya yang sebenar iaitu Nur Fatiha Fadila

Saya berterima kasih kepada Syafiqa kerana masih setia mengharumkan bunga persahabatan kami. Saya dan Syafiqa berkenalan semenjak di darjah satu lagi di Sekolah Rendah Kebangsaan Taman Selayang 2. Tetapi kami tidak akrab, saya seorang yang pendiam dan sering menyendiri sejak dari sekolah rendah. Syafiqa dan saya hanya mula mengenali hati budi masing-masing semasa di darjah enam. Walaupun saya dan Qa (gelar yang saya beri pada Syafiqa) berada di kelas yang sama dalam darjah satu, dua, tiga dan lima hanya pada tahun 1999, ketika kami di darjah enam barulah kami makin akrab. Bermula dari situ, saya dan Qa menjadi bertambah mesra dan makin memahami erti persahabatan apabila kami di tempatkan di kelas yang sama dari tingkatan satu hingga tingkatan llima di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Selayang dan di tingkatan enam di Sekolah Menengah Kebangsaan Darul Ehsan.


Persahabatan dengan Qa memang suatu hadiah yang sangat bermakna buat diri saya. Semakin hari saya semakin memahaminya. Cuma, saya paling tidak berkenan dengan sikap Qa yang suka melempiaskan marahnya pada orang lain dengan berlaku diam dengan saya. Fuh, memang saya tidak berkenan dengan sikapnya itu tetapi saya memahaminya. Saya ingat lagi kata-kata Qa bahawa dia memillih jalan untuk berdiam diri dengan saya ketika dia memarahi seseorang kerana tidak mahu saya pula yang menjadi subjek untuk dia melempiaskan marahnya. Aduhai sahabat, pening fikirku ketika itu. Namun, itulah Nur Syafiqa Yusoff saya. Sahabat yang sentiasa ada kala tangis dan tawa. Insan yang memahami diri saya saat senang atau susah.


Kami memang ibarat belangkas, seandainya salah seorang daripada kami berjalan sendirian - pastinya akan ditegur oleh para guru atau rakan.

"Eh Syafiqa, Fatiha mana?"
"Ha, Syafiqa mana, Fatiha?"

Sewaktu mendapat keputusan kemasukan ke universiti pada Jun 2007, Qa telah mendahului saya dengan memasuki Universiti Malaya dengan pengkhususan Sastera. Suatu yang tidak pernah Qa gambarkan dulu. Saya masih ingat, sewaktu kecil Qa bercita-cita untuk menjadi doktor, semasa di sekolah menengah muncul pula keinginan untuk menjadi peguam dan alih-alih Qa bertampuk di medan ilmu kesusasteraan. Pada mula memang Qa sering mengadu sukar untuk menerima kenyataan itu namun masa membuktikan Nur Syafiqa mampu menempuhi segala dugaan dan mula jatuh cinta dengan dunia kesusasteraan. Lucu juga apabila saya mengenangkan Qa yang tidak pandai menaiki bas, tidak tahu bersesak di dalam LRT, takut menekan loceng bas mula belajar untuk hidup berdikari tanpa kami saling bersisi.

Saya akui, ketika Qa mula memasuki UM dalam minggu pertama memang kami berhubung dengan sms saban hari. Namun, lama kelamaan kiriman sms bertambah kurang. Pada ketika itu, memang saya terasa hati. Tambah apabila memikirkan yang Qa pasti sudah mempunyai teman baru yang lebih baik daripada saya. Walau bagaimanapun, setelah saya memasuki alam mahasiswa pada Januari 2008 barulah saya sedar betapa alasan yang diberikan Qa iaitu sibuk dengan jadual kuliah dan tugasan itu memang benar belaka. Saya mengakuinya kerana saya sendiri melaluinya. Kekangan masa dan ruang dalam mengejar pelbagai perkara membuatkan saya kadang kala lupa untuk melihat peti simpanan mesej saya. Yang saya hanya fikirkan dan tidak pernah saya abaikan dalam menghantar pesanan ringkas dan menghubungi melalui telefon ialah emak dan cikgu. Kedua-dua insan penting ini tidak boleh saya abaikan walau sesibuk manapun saya. Ketika ini, Qa sedang menjalani latihan praktikanlnya di Institut Terjemahan Malaysia. Semoga banyak pengalaman dan pengetahuan yang akan membantu Qa dalam menjalani liku sebagai manusia.

Atas segala pengorbanan, persahabatan dan jalinan mahabbah antara Nur Syafiqa Yusoff dan saya - rimbunan syukur saya panjatkan ke hadrat Allah s.w.t. Buat Nur Syafiqa, belajarlah rajin-rajin dan capailah bintang cemerlang di langit kejayaan. Insya-Allah, kita sama-sama bersahabat dan kita juga akan sama-sama mencapai kecemerlangan. Buktikan kepada orang-orang yang memandang rendah kepada kita bahawa kita mampu mencipta pelangi kejayaan dengan langkah berdikari kita sendiri.

Salam buat sahabatku tersayang - Nur Syafiqa Yusoff.

Dirimu sahabat sejati,
indah gemerlap di celahan kaca
semoga ukhwah terjalin kekal diredai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar