Senin, 08 Juni 2009

Kembara di Pangkor

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.
Saya dalam perjalanan menuju ke Pangkor. Perjalanan dari Selayang memakan masa sekitar empat jam. Semasa mengikuti liku jalan di Ulu Yam, saya terpegun seketika dengan keindahan tasik yang. Indah nian. Walaupun jarak antara rumah dengan Ulu Yam yang diiktiraf sebagai Taman Warisan Negeri Selangor itu, amat jarang saya mengunjungi kawasannya.

Sehabis satu para di atas, saya diserang rasa loya yang melampau. Barangkali kerana saya membaca sedikit sambungan novel "Tenggelamnya Kapal Van de Wijck". Lantas, komputer riba ini saya matikan.

Sepanjang perjalanan dari Selayang, saya mengambil masa yang ada untuk mengamati panorama alam yang sangat jarang saya lihat dan sangat saya sukai. Di Perak, saya berkesempatan melihat saujana sawah bendang yang laus terbentang. Sungguh menghijau dan menenangkan. Kali terakhir saya melihat keindahan itu adalah pada tahun 2004 ketika saya di usia tujuh belas tahun, ketika saya mengikuti Ustazah saya bercuti ke kampungnya di negeri Kedah. Kala itu, saya dan ustazah pulang ke kampungnya dengan menaiki bas. Saya bermonolog ketika bas melewati sawah bendang;
"Tak ada kerbau pun ..."
"Tiha, mana ada kerbau dah. Sekarang kan orang bertani dah pakai mesin."

Lucu, saya memang tidak pernah berfikir seperti itu. Saya sangkakan saya akan berpeluang melihat kerbau yang sedang menajak sawah dan orang-orang di tengah bendang. Suatu kehampaan menikam diri. Sepanjang melewati sawah bendang, keinginan saya untuk menggenggam seberkas pokok padi begitu menggunung. Itu merupakan keinginan saya sejak remaja. Semasa di kampung ustazah, saya telah berdiri di batas sawah. Tetapi, saya berasa gusar pula apabila teringatkan ular, pacat dan bermacam lagi. Lalu, keinginan saya itu terus berkubur.

Saya akan berada di Pangkor dari hari Isnin hingga hari Rabu bagi menemani guru saya mengikuti kursus anjuran JPS. Semasa menaiki Feri Mesra, hati saya benar-benar tersentuh dengan keagungan dan kebesaran Allah menggerakkan feri itu. Saya teringat kalam Allah yang menunjukkan kekuasaan-Nya, betapa Allah boleh sahaja memerintahkan agar ombak menyerang kapal-kapal yang berlayar sehingga karam sekiranya diinginkan-Nya. Lantas, saya berasa benar-benar bersyukur dan menyesal dengan segala kekurangan dan dosa yang dilakukan. Semoga Allah yang Maha Pengampun mengampuni dosa-dosa saya dan sekalian manusia mukminin dan mukminat.

Menjelang petang, saya berjalan menelusuri pemandangan di Pantai Bogak. Suasana begitu meriah dengan kunjungan pengunjung. Kebanyakan datang bersama ahli keluarga. Tentunya meraikan anak-anak yang sedang menikmati cuti persekolahan. Saya berjalan di sepanjang kaki pantai bersendirian. Dibiarakan air Selat Melaka itu menyapa lembut telapak kaki saya. Ya, saya merenung kebesaran cipta Allah yang Maha Esa itu. Terdapat beberapa buah pulau kecil di sekitar pantai. Ramai juga anak muda yang menggunakan perkhimatan bot untuk menjengah keindahan pantai.

Saya berasa amat bersyukur kerana berpeluang merasai nikmat berada di situ. Sesungguhnya, terlalu luas alam ciptaan Allah yang penuh dengan keindahan ini. Melihat pada keluasan laut terbentang, saya teringat wahyu Allah yang menyebut betapa sekiranya seluruh lautan itu dijadikan tinta untuk mencatat ilmu Allah, nescaya tidak pernah cukup. Allahu Akhbar.

Atas takdir Allah yang membawa saya ke sini, rasa syukur mencambah-cambah dalam diri hamba yang hina ini. Saya berharap agar saya akan diberi lagi peluang sebegini untuk menikmati keagungan ciptaan Tuhan lantas menyedarkan saya akan kekerdilan saya sebagai hamba yang maha lemah. Waallahu'alam.

Sepanjang perjalanan juga, hati dan ingatan saya tidak lepas daripada mengingati ibu tercinta. Semoga emak berada dalam perlindungan Allah sentiasa dan semoga kembara saya ini diredai Allah s.w.t.

Isnin2:41 pm

Tidak ada komentar:

Posting Komentar