Sabtu, 17 November 2012

Video Menarik : 5 Etika Tunduk Di Negara Jepun

Jepun sememangnya kaya dengan budaya dan etikanya tersendiri. Etika tunduk merupakan elemen terpenting yang menjadi simbolik kepada penghormatan dan peradaban di sana. Tunduk atau bow membawa maksud merendahkan kepala individu sebagai tanda hormat dan sanjung kepada individu yang lain. Ia juga membawa maksud merendahkan diri dan menunjukan bahawa individu itu mempunyai jati diri yang tinggi. Walaupun Amerika Syarikat merupakan sebuah kuasa yang besar, namun tindakan Barrack Obama menundukkan kepala di hadapan Maharaja Akihito adalah perkara yang patut dipuji dan bukannya dikritik. Sesetengah pihak merasa tidak puas hati dengan tindakan Obama kerana bagi mereka "Americans Don't Bow".



Maharaja Jepun memberi hormat kepada mangsa yang gugur di era Perang Dunia Kedua
Makna keseluruhan tunduk bergantung kepada keadaan, kerendahan, dan tempoh masa anda tunduk. Tunduk di Jepun menunjukkan rasa hormat kepada orang atau perkara yang anda tunduk. Kedudukan masyarakat dalam bangsa Jepun adalah benar-benar penting. Jika anda lebih tinggi dalam masyarakat daripada orang lain, anda akan melihat bahawa mereka bercakap lebih sopan kepada anda (ke tahap yang lebih tinggi daripada apa yang kita lakukan dalam budaya Amerika / Barat), rukuk dengan lebih mendalam, dan walaupun mungkin memesan makanan yang sama kerana anda di restoran.
                                                    
Tunduk hanyalah salah satu daripada banyak cara  dalam menunjukkan rasa hormat dan merendahkan diri di hadapan orang lain. Bergantung kepada siapa anda tunduk, anda boleh tunduk dengan lebih mendalam, tunduk lagi, ataupun, mungkin, tidak tunduk sama sekali. Selain daripada merendahkan diri, tunduk boleh digunakan hampir untuk setiap perkara kepada semua manusia ataupun benda. Anda boleh tunduk untuk menyambut orang, mengucapkan terima kasih, mengatakan anda maaf, apabila anda mengucapkan tahniah kepada seseorang, dan banyak lagi.
  
Tunduk Biasa, 5 Darjah
Tunduk yang paling mudah dan selalu digunakan dalam kehidupan harian - Untuk kenalan,rakan karib,orang yang memberi laluan semasa kita melintas dan juga bila kita acknowledge orang bawah bagi yang berkelas tinggi. Video di bawah menunjukkan budak melintas jalan memberi hormat kepada kereta yang memberi laluan kepada mereka.


Tunduk Sapaan,15 Darjah
Lebih kurang sama dengan tunduk biasa - Untuk orang yang kita kenali atau untuk para pelanggan di kawasan kita bekerja. Video di bawah mengenai ketua stesyen kereta api memberi sapaan kepada penumpang sebelum menaiki kereta api.

Tunduk Hormat, Keirei, 30 Darjah 
Simbolik Hormat - Untuk mendapat penghormatan daripada orang atas atau memberi hormat kepada benda yang mulia. Misalnya video dibawah, pekerja kereta api memberi tunduk hormat kepada kereta api tempat mereka mencari rezeki.

Tunduk Penghormatan Tertinggi, Saikeirei, 45 Darjah
Memohon Keampunan - Untuk memohon maaf kerana kesalahan kita. Video di bawah menunjukkan seorang pengurus restauran meminta maaf kepada pelanggan dengan bersungguh-sungguh. Sangat menyayat hati.

Melutut Dan Sujud Ke Lantai 
Tunduk ini tidak dapat dilihat lagi kerana ia hanya dilakukan sewaktu zaman Samurai ketika mereka melakukan kesalahan.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar