Jumat, 23 September 2011

Silicon Mould ~ Mini

Assalamualaikum & salam sejahtera

Konfius ngan gambar ni, nak tunjuk SM ke nak tunjuk bunga?

Bila sebut tentang SM @ silicon mould ni memang sangat glemer la di kalangan blogger masak2 ni. Cheq sue memula x tahu pun...bila ke kedai bakery, ada la pernah ternampak mould yang kaler maler macam plastik tapi regenye aduiiiii mahal bebenor. Nengok ajelah kawan2 nayang SM ni. Memang tidak dinafikan penggunaan SM ni lebih baik dari mould biasa. Depa kata nak keluarkan tu senang...takyah nak basah2kan bagai.

Kat dalam hati ni memang dah lama dok teringin nak beli 1 2 jenis SM ni. Nak la jugak ada dalam koleksi. Jadi masa ke TESCO beberapa bulan lepas, terjumpa lah dengan SM saiz mini...cheq sue amik satu aje...walaupun mini, regenya dalam 5 hengget jugak. Haduiiiii berkira! He he he... Bukan ape..beli dulu 1, tgk cane kalau berkenan beli pulak yang lain... Macam la buleh caye kalau cheq sue tak suka. Acuan ni cheq sue pernah nampak Mas guna untuk puding coklat


Kalau korang pernah nampak n3 berkaitan SM ni di sini, sini dan sini...korang tengok2 la ye. Cheq sue dah berapa kali dok tahan napas nengok ke SM deme.

 Kalau tgk puding ni, jadik macam n3 Kak Nor yang ni, katanya disebabkan SM tu basah...tapi yang cheq sue ni memang tak basah...kot sebab tekstur puding tu ye dak? 

Untuk mengetest  SM ni, cheq sue cuba dengan puding yang tak ada resepi. Ha ha ha... dalam n3 ni, cheq sue ada buat bahulu tapi tak jadi. Daripada buang gitu aje sayang wehhhhh, so cheq sue pun oter la sesikit dan alhamdulillah jadi jugak pudingnya (boleh makan la kiranya!). Tambah susu cair, serbuk agar-agar dan air masak, blend dengan bahulu tu...masak hingga mendidih...tada......... cuma sukatannya tu xde la, aci campak aje! (Nasib baik la jadi, kalau tak campak dalam cik tong la jawabnya)

Wassalam...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar