Rabu, 13 Mei 2009

Terima Kasih Para Pendidik : Selamat Hari Guru


Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.


16 MEI SETIAP tahun menjadi tanggal keramat buat semua guru di seluruh dunia. Hari Guru yang disambut setiap tahun pada tarikh tersebut sering memberi kesan yang mendalam terhadap golongan mulia ini. Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, ‘guru’ merujuk orang yang mengajar, pendidik, pengajar, pengasuh. Dengan kepelbagaian bahasa di dunia ini, ungkapan guru juga hadir dalam pelbagai bentuknya. Dalam bahasa Mandarin, lao shi digunakan. Mualim dalam bahasa Arab dan teacher dalam bahasa Inggeris.


Walaupun ungkapan-ungkapan itu nyata berbeza bunyi dan ejaannya, kesemuanya tetap merujuk satu perkara dan satu profesion iaitu guru. Dewasa kini, dapat dilihat perbezaan yang wujud dalam institusi perguruan ini. Jika dahulu, guru sentiasa dihormati dan disegani oleh murid-murid, ibu bapa dan masyarakat; hal yang berbeza berlaku pada masa kini. Mungkin pernyataan ini tidak relevan untuk semua orang kerana masih lagi terdapat golongan yang sangat mengiktiraf dan menyanjung tinggi martabat guru. Namun, golongan yang menidakkan kemuliaan guru itu tidak kurang banyaknya.



“Anak saya, anak cikgu juga. Cikgu buatlah apa-apa yang terbaik untuk anak saya. Asalkan dia dapat menjadi orang yang berguna. Jangan sampai patah riuk anak saya ini sudahlah, cikgu.”


Itu kata-kata ibu bapa dahulu yang sangat faham dengan kerjaya seorang guru. Anak yang didambakan untuk menjadi orang berguna diserahkan bulat-bulat kepada guru untuk diajar menjadi insan berguna. Tanpa sedikit prasangka dan amarah. Sedikit cubitan, sebirat atau beberapa birat rotan di badan tidak menimbulkan kekecohan kepada ibu bapa. Mengapa? Bukan kerana ibu dan bapa dahulu tidak sayang atau terlalu keras hati lantas tega melihat anak yang disayangi disakiti. Namun, segalanya dilihat rasional dengan harapan agar anak yang ‘ditangan-tangankan’ oleh guru itu mendapat sedikit kesedaran berubah agar menjadi lebih baik dan tidak mengulangi kesalahan yang sama.


Itu cerita dahulu. Sekarang lain pula. Baru-baru ini, sebuah berita tentang seorang guru yang dituduh telah mendera seorang pelajar tingkatan satu. Kecoh dibuatnya, tanpa sebarang sisatan yang telus dan lanjut, guru tersebut terus dikenakan kecaman dan dilabel sebagai zalim. Walhal, mengikut siasatan terperinci oleh pihak yang berkuasa; pelajar berkenaan dicubit oleh guru terbabit kerana pelajar itu telah meraba seorang pelajar perempuan. Niat guru itu mencubit bukan kerana ingin sengaja menyakitinya, sebaliknya dengan harapan agar pelajar tersebut menyedari kesalahan tingkah laku sumbang yang dilakukan dan berasa insaf untuk tidak melakukan perkara yang sama di masa lain.


Sebagai individu yang agak akrab dengan institusi perguruan ini, tidak dapat dinafikan bahawa martabat profesion mulia ini turut dipandang enteng lantaran beberapa guru yang menjadi guru bukan kerana azam dan cita-cita tetapi kerana ketiadaan pekerjaan dan tidak mahu menjadi penganggur berijazah. Natijahnya, ‘guru’ sebegini tiddak mampu menjadi guru dalam erti kata yang sebenarnya. Mereka datang ke sekolah, mengajar dan pulang mengikut jadual. Ada sesetengahnya tidak langsung bimbang dengan prestasi setiap anak didiknya.


Seorang guru yang benar-benar berjiwa guru tidak hanya mempunyai ciri-ciri umum seorang guru seperti rajin, penyayang, mesra malah lebih daripada itu. Guru yang cemerlang mempunyai ciri-ciri khusus yang melangkaui ciri-ciri umum seorang guru seperti ramah, mencintai ilmu, sangat bertanggung jawab dan selanjutnya. Seorang guru yang sangat mencintai profesionnya tidak kisah untuk melakukan kelas tambahan percuma bagi meningkatkan prestasi para pelajarnya. Guru yang berdedikasi sentiasa sedia menjadi tempat rujukan baik dalam soal pelajaran atau lain-lain. Hal ini bukanlah pula bermaksud, guru perlu menjadi ‘lebih’ daripada seorang guru dan terlalu ‘istimewa’ dalam erti kata lain pada pelajarnya. Hal sebegitu tidak lain hanya akan mengundang bahaya!


Seperti yang tercatat dalam buku Persediaan Mengajar Sekolah Menengah bahawa tanggungjawab guru meliputi :


TANGGUNGJAWAB TERHADAP PELAJAR
TANGGUNGJAWAB TERHADAP IBU BAPDA
TANGGUNGJAWAB TERHADAP MASYARAKAT DAN NEGARA
TANGGUNGJAWAB TERHADAP RAKAN SEJAWAT DAN PROFESION PERGURUAN


Nah, betapa luasnya ruang lingkup tugas dan tanggungjawab seorang guru. Hal ini seharusnya sangat difahami oleh guru itu sendiri dan masyarakat amnya. Pemahaman yang luas terhadap tanggungjawab guru ini seharusnya melahirkan masyarakat yang seimbang dan harmonis seperti yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Sesungguhnya peranan guru dalam membentuk sesebuah tamadun sangatlah besar dan begitu terbukti dalam setiap perkembangan tamadun dunia. Oleh yang demikian, adalah sangat wajar untuk setiap individu berfikir sejenak tentang profesion perguruan ini di samping menyelami peti perasaan guru yang hanya mengharapkan kejayaan para pelajarnya.


Di kesempatan ini, penulis mengucapkan jutaan terima kasih kepada Cikgu Julia Juis, Guru Cemerlang Selangor Subjek Bahasa Melayu di SMK Seri Selayang yang begitu banyak membantu penulis dalam sehingga kini. Ucapan yang sama juga buat Kaunselor Cemerlang Negeri Selangor dari SMK Seri Selayang, Cikgu Norhana Othman, Cikgu Suaina Mansor, Ustazah Najwa dan Cikgu Seti Hajar.


Tidak lupa buat Dato’ Dr. Anwar Ridhwan, En. Zakaria Ariffin, Dr. Asri zainul Abidin, En. Ali Majod, En. Azman Ismail, En. Ridzuan Harun, En. Wahab Hamzah, Dr. Abdul Samad Kechot, Dr. Hanafi Hussin, tenaga pensyarah di Fakulti Penulisan ASWARA, guru-guru di Sekolah Rendah Kebangsaan Taman Selayang 2, guru-guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Selayang dan guru-guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Darul Ehsan atas bimbingan terbaik yang kalian berikan. Semoga segala budi jasa kalian diberkati Allahu Rabbi.



SELAMAT HARI GURU.


TERIMA KASIH yang tidak terhingga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar