Senin, 18 Mei 2009

Suara Yang Memanggil


Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

Pagi Sabtu yang lepas, saya mendengar bunyi ngiauan kucing dari bahagian belakang rumah. Nyaring sekali bunyinya. Dengan mendengar ngiauan itu, yakinlah saya bahawa ngiauan itu datang dari peti suara anak kucing yang baru lahir. Pasti dia kehilangan ibunya.

"Tolong! Tolong!"


Begitulah yang sampai di telinga saya. Ngiaun yang nyaring itu seakan-akan meminta pertolongan daripada manusia berperikemanusiaan untuk membantunya. Hati saya menjadi benar-benar sayu. Saya cuba menulikan telinga . Saya cuba untuk tidak mempedulikan ngiauan pertolongan itu. Hati saya disagat pilu. Bukan saya tidak mahu menyelamatkan anak kucing itu, tetapi saya sendiri sudah mempunyai tujuh ekor kucing. Sekiranya saya keluar ke belakang, melihat kucing itu - saya pasti akan mengambil dan memeliharanya. Maka, akan bertambahlah bilangan kucing saya! Hal ini yang cuba saya elakkan.
Sepanjang hari Sabtu itu, saya tidak mampu untuk mengulang kaji pelajaran dengan tenang. Ngiauan kucing itu benar-benar menghantui saya. Malah, suara rintih kucing itu membuatkan saya berasa sangat berdosa dan bersalah kerana membiarkannya. Tambahan pula, cikgu sering melarang saya membawa balik kucing jalanan seperti yang sering saya lakukan dahulu sehingga membiakkan tujuh ekor kucing kini.

Saya menangis teresak-esak pada malam itu. Ngiaun kucing kuat kedengaran. Saya diselubung kerisauan kalau-kalau anjing-anjing liar yang sering bertandang di belakang rumah pada waktu malam akan merobek perut dan menggigit anak kucing itu. Tetapi, saya masih membekukan hati. Dalam tangisan bersalah, saya berdoa agar anak kucing itu diberikan kehidupan sekiranya kehidupan itu lebih baik untuknya dan diberikan kematian sekiranya kematian itu lebih baik untuknya.
Harapan saya, ngiauan anak kucing itu tidak akan saya dengar lagi pada keesokan harinya. Harapan saya, agar ada insan berhati mulia yang akan menyelamatkannya, tidak seperti saya!
Di hening pagi Ahad yang dingin , saya mula berasa lega. Saya berdiri di jendela dapur. Bunyi ngiauan sudah tiada. Saya cuba menyegarkan rasa dengan berkata pada diri sendiri:
"Alhamdulillah, adalah orang yang dah selamatkan tu. Huh."

Namun, tidak sampai lima minit saya bergerak ke ruang depan - ngiauan bergema lagi. Kali ini, ngiauan sudah agak perlahan dan terhenti kadangkala. Hati saya diserbu rasa bersalah dan bimbang . Saya khilaf, benar saya ingin sekali menyelamatkan kucing itu tapi saya juga khuatir dimarahi cikgu. Perasaan saya dipendam lagi. Sepanjang Ahad itu saya menjadi murung. Ulang kaji untuk peperiksaan terakhir esoknya tidak berjalan lancar. Emosi saya benar-benar terganggu!
Ngiauan anak kucing itu tidak lagi kuat seperti semalam. Bunyinya sudah semakin perlahan dan sayu. Mungkin dia sudah keletihan. Kadangkala, suaranya tenggelam seketika. Saya membesarkan nada suara peti televisyen agar suaranya tidak saya dengari. Saya menonton rancangan Meow! Belai Si Manja Bersama Friskies tetapi tetap tidak berasa tenang.

Lantas, pada jam 1.30 tengah hari, saya memujuk cikgu yang baru pulang dari menyambut Hari Kecemerlangan Pelajar di sek0lah agar membenarkan saya menyelamatkan anak kucing itu. Saya tahu, cikgu juga menyimpan kasihan kepada anak kucing itu tetapi cikgu keraskan hati. Yalah, kami sama-sama menyayangi makhluk comel itu!

"Pergilah tengok. Cuba cari mak dia." ujar cikgu.

Tanpa berlengah, saya terus mengenakan jilbab dan menuju ke bahagian belakang rumah. Saya mencari-cari tubuh anak kucing itu tetapi tidak jumpa. Tambahan pula, ngiauannya sudah tidak saya kedengaran sejak sejam yang lalu.

"Mungkin dah mati." Saya benar-benar diterjah rasa bersalah kerana membiarkan anak kucing itu kesejukan dan bersendirian sejak pagi semalam sehinggalah petang Ahad itu.
Di hati, saya tekad sekiranya dia dijumpai mati - saya tetap akan mengambilnya dan menanamnya seperti kebiasaan yang saya lakukan pada kucing-kucing angkat saya.

Dalam dua minit mencari, jantung saya bagai terhenti seketika. Saya masih ingat lagi babak itu. Pandangan saya tertancap pada sekujur tubuh anak kucing berbulu hitam dalam keadaan mengiring. Itulah dia. Suaranya sudah tidak bergema. Saya benar-benar rasa bersalah. Saya dekati anak kucing itu, masih ada gerakan nafas di perutnya.

Alhamdulillah, dia masih hidup. Dirinya segera saya capai dengan palma tangan . Benarlah seperti sangkaan saya - dia masih bayi yang baru dilahirkan semalam (Sabtu) . Tali pusatnya sendiri masih belum tercabut. Dia masih bernyawa. Saya bersyukur lalu segera membawanya masuk ke rumah.

Anak kucing itu saya panggil sebagai "Baby". Keadaannya tampak benar-benar letih. Suaranya juga memang sudah perlahan. Mungkin kepenatan selepas hampir dua hari menjerit meminta pertolongan. Dengan keadaan sekecil itu, Baby pasti tidak akan hidup lama mengikut pengalaman saya menjaga kucing sebesar itu beberapa kali. Dia perlukan hangat tubuh ibunya dan lemak susu ibunya. Susu kucing saya pula telah habis.

"Cuba awak pergi cari mak dia dekat belakang dulu. Kalau tak ada kita jaga jelah. Nanti pergi beli susu dekat Mydin." Kata cikgu sambil memegang dan mencium Baby.

Cikgu memasukkan sedikit air masak ke dalam mulut Baby dengan menggunakan syringe sementara saya mencari ibu Baby.
Ya, saya menemui ibu Baby di bawah sebuah almari di rumah jiran. Ibunya bersama tiga ekor anak kucing lain. Dengan bantuan jiran, saya menyerahkan Baby kepada ibunya. Mujur ibunya masih boleh menerima Baby. Saya dan cikgu berasa sangat lega. Hilang rasa beban di hati saya mengenangkan Baby yang meminta dirinya diselamatkan.

Bagi saya, Baby boleh bertahan selama itu walaupun baru dilahirkan kerana dia masih mempunyai bekalan makanan yang didapatinya di dalam perut ibu sebelum dia dilahirkan dan 'tertinggal'. Malah, setelah berfikir- saya berasakan ngiauan dan jeritan Baby bukan kerana dia ketakutan lantaran Baby masih belum pun membuka mata dan baru beberapa jam berada di lantai dunia - tetapi Baby mengiaua untuk mencari ibunya dan merintih kesejukan.

Saya bersukur, dengan perancangan dan kuasa Allah - anjing-anjing liar yang sentiasa berkeliaran di belakang rumah pada setiap malam tidak pula bertandang pada malam itu. Kalau tidak, pasti Baby sudah tiada lagi lantas saya akan terus diselubungi rasa bersalah.

Saya berharap agar Baby dan adik-beradiknya yang lain akan selamat dan mampu membesar dengan sihat. Semoga dosa saya membiarkan Baby terus mengiau sendirian selama hampir dua hari itu diampunkan Allah.






Keadaan Baby semasa diselamatkan.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar