Senin, 25 Mei 2009

Wanita dan Epal


Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

WANITA dan epal. Wanita ibarat epal. Epal yang tidak berkualiti amat mudah diperolehi kerana berguguran di tanah. Namun, epal yang tidak mampu dibeli berada di puncak pohonnya. Sukar dipetik dan sukar digapai. Terkadang epal itu risau kira dirinya yang tidak dipetik lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah sedangkan ia sebenarnya telah Allah tinggikan martabatnya.

Hakikatnya, epal itu terlalu tinggi kerana elok sifatnya sehinggakan tiada siapa-siapa yang berani memetiknya. Begitu jugalah wanita-wanita solehah. Hanya pemuda-pemuda sejati yang benar-benar hebat sahaja boleh memperolehnya. Mungkin bukan di dunia tetapi di akhirat yang kekal abadi.

Biarlah jodohnya bukan di dunia asalkan cinta Ilahi mengiringi diri. Tidak semestinya wanita itu disunting di taman dunia tetapi lebiih bermakna apabila Allah sendiri mengarahkan hamba yang disayanginya untuk menyunting di taman akhirat kelak. Justeru, sedarlah bahawa Allah telah menjadikan wanita dalam seribu satu keindahan.
Seorang ayah, sudara lelaki – bergeraklah semampu daya dalam membimbing puteri-puteri dan saudara-saudara perempuanmu agar betah memelihara diri dan menjadi wanita mukminah. Sesungguhnya, tanggungjawab para lelaki itu juga penting dalam membantu mengangkat martabat mulia seorang wanita seperti yang pernah dilakukan Rasulullah S.A.W ribuan tahun dahulu.

Buat lelaki, percayalah seorang gadis muslim hanya kepingin kepada seorang lelaki bernama suami yang telah sah menikahinya untuk menjadi imam dalam hidupnya. Hatta, ikatan perkahwinan yang suci hanyalah untuk merapatkan diri kepada Allah bagi mendapatkan mardhatillah.

Waallahu’alam. 22 Mei 2009. Bandar Baru Selayang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar