Rabu, 27 Mei 2009

Nasib Bahasa Melayu



Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

Ketika berada di dalam bas Metro menuju ke kampus pada jam 6.50 pagi semalam. Saya mendengar berita yang disampaikan oleh penyampai berita Radio Sinar.fm bahawa keputusan pelaksaan PPSMI akan diumumkan tidak lama lagi. Lantas, hati saya terdetik untuk berdoa agar keputusan yang terbaik untuk kebaikan bahasa dan bangsa Melayu akan diumumkan.

Secara peribadi, sekiranya PPSMI tetap dijalankan walaupun mendapat tentangan hebat daripada orang Melayu, sasterawan dan pejuang bahasa sendiri - segala-galanya akan menjadi sias-sia. Bahasa Melayu akan semakin dipinggirkan. Hal inni tidak seharusnya terjadi. Jika diimbau sejarah lampau, bahasa Melayu nyata gah di mata dunia sebagai bahasa antarabangsa alias lingua franca. Malah, seorang sarjana Belanda pernah menyebut bahawa pedagang dan masyarakat pada ketika itu yang tidak mengenali dan memahami bahasa Melayu sama seperti orang yang tidak mengenal bahasa Perancis.

Hal ini membuktikan betapa bahasa Melayu sangat mampu digunakan untuk berinteraksi dengan dunia luar dalam pelbagai bidang urusan. Sekiranya pihak berkenaan masih nekad untuk merealisasikan PPSMI, maka bangsa Melayu terutamanya akan semakin berdepan dengan kemunduran tahap pelajaran anak-anak kita. Lebih malang, pelajar-pelajar di luar bandar akan menerima nasib yang lebih buruk.

Para sasterawan dan pejuang bahasa tidak sama sekali menafikan kepentingan bahasa Inggeris sebagai medium komunikasi antarabangsa masa kini. Namun begitu, bahasa Melayu tetap perlu dipertahankan fungsinya sebagai bahasa ilmu. Usaha pemupukan dan pengistilahan telah giat dijalankan agar mampu mengungkapkan istilah-istilah teknikal dan sains. Sebagai individu yang pernah menjadi pelajar aliran sains, saya berasa tidak mempunyai masalah untuk memahami istilah-istilah teknikal dan sains yang dihadapi pada ketika itu. Hal ini berbeza dengan pelajar-pelajar kini yang perlu berhadapan dengan bahasa Inggeris untuk memahami pembelajaran mereka. Sementalahan pula, para pelajar masih diberi pilihan untuk menjawab peperiksaan dalam bahasa Inggeris atau bahasa Melayu. Sudah tentu lebih mudah dan pantas untuk dijawab dalam bahasa Melayu.

Walau semoden mana dan betapa pentingnya bahasa Inggeris di mata dunia, masyarakat berjiwa dan berdarah Melayu perlu sedar akan kepentingan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang pernah diwartakan satu ketika dulu. Tidak perlu terlalu menyanjung bahasa Inggeris dalam pelbagai segi semata-mata ingin menuruti arus negara barat. Lihat saja negara Korea dan Jepun, dua buah negara timur yang tetap maju dan cemerlang di mata dunia tanpa perlu meminggirkan bahasa kebangsaan mereka. Mengapa Malaysia tidak boleh mencontohi dua negara timur itu?

Semoga keputusan yang bakal keluar nanti tidak akan terus membelakangkan bahasa Melayu yang telah diperjuangkan oleh para nasionalis dahulu.




Wallahu'alam.




Tidak ada komentar:

Posting Komentar