Minggu, 24 Mei 2009

Suatu Peluahan Nurani

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

ISLAM itu cukup indah dan mudah. Setiap yang digariskan oleh Al-Quran bukan sekadar mengandung segala unsur kenikmatan yang disadur berlandaskan keindahan Islami. Sebaliknya turut menggariskan segala corak panduan kehidupan menerusi al-Quran dan hadith Nabi Muhammad S.A.W untuk kebaikan dunia dan akhirat penganutnya. Setiap titipan wahyu daripada Allah S.W.T melalui Al-Quran karim merupakan titipan kasih dan rahmat-Nya untuk kesejahteraan hamba.


Sayang sekali, keindahan mutlak dan kemudahan yang diberikan Islam melalui peraturan yang disediakan sering disalah tafsir oleh akal-akal waras yang cuba didangkalkan lantaran kurang upaya untuk mengerti setiap makna yang tersirat. Setiap sebab dan musabab bagi tiap peraturan yang dimaktubkan oleh Allah sering dipandang sebagai beban. Lebih malang apabila ada segelintir muslim tidak mukmin yang menganggap segala peraturan mutlak itu sebagai ketinggalam zaman. Arus kemodenan dan kecanggihan hidup dijadikan alasan untuk menolak segala bentuk peraturan yang dianggap sebagai membebankan dan menyekat kebebasan untuk hidup.


Tinta ini ditulis berikutan perihal yang berlaku pada diri penulis dan rakan muslimah yang cuba mempertahankan kesucian kami sebagai wanita Islam untuk tidak bersentuhan dengan lelaki yang bukan mahram kami (seorang tenaga pengajar). Segelintir kami ini dipandang serong malah dianaktirikan oleh yang berkenaan dengan beranggapan sinis terhadap perbuatan kami berikutan enggan bersalaman dengannya. Barangkali, kami dilihat tidak sopan dan tidak menghormatinya lantaran ketegasan kami dalam mempertahankan telapak tangan kami daripada bersentuhan dengannya – seseorang yang halal untuk menikahi kami walaupun usianya sudah separuh abad.Ilmu di dada masih terlalu kurang. Pengalaman juga belum lagi mantap. Dosa yang ditanggung pula tidak terkira banyak. Tidak bersalaman dengan yang berkenaan setiap kali usai melakukan latihan praktikal bukan bermaksud kami tidak menghormati mereka. Malah, kami sangat menghormati dan menyayangi pensyarah-pensyarah budiman yang bijak untuk memahami situasi. Penulis pernah mendengar sebuah hadith sahih yang membawa maksud: “Bersentuhan dengan wanita yang bukan mahram itu lebih hina daripada menyentuh tubuh khinzir.” Wallahua’alam.


Malah, hampir tiada hadith sahih yang menceritakan keadaan Rasul Junjungan pernah bersalaman dengan wanita yang tidak halal bagi baginda. Justeru, penulis sedaya upaya yakin bahawa adalah sesuatu yang haram untuk bersentuhan dengan lelaki yang bukan mahram bagi diri walaupun lelaki itu sudah tua atau seorang ilmuan yang sangat dihormati. Islam telah menggariskan batas pergaulan antara lelaki dengan wanita dengan sebaik-baiknya untuk kemaslahatan kita sendiri. Justeru, mengapa perkara-perkara murni seperti itu perlu dipertikaikan? Wajarkah ketetapan Allah itu dipermain-mainkan? Tenaga pengajar itu seolah-olah menyindir penulis dan rakan muslimah apabila mengeluarkan bicara berbunyi (lebih kurang) “ ... apa perempuan-perempuan di Malaysia ini jijik ya bersalaman dengan lelaki. Kalau di Indonesia tidak ...”


Hal ini nyata ditujukan kepada penulis dan rakan muslimah yang tidak pernah bersalaman dengan beliau setiap kali selesai latihan yang dijalani. Malah, atas alasan untuk menjernihkan pandangan mahasiswa terhadap beliau, ungkapan ini telah disuarakan “ Jika bapak menyentuh anak-anak, maka itu sentuhan antara bapak dengan anak. Ya, itu tidak salah bapak pikir. Kalau bapak ingin berniat jahat, bisa saja bapak nempah hotel. Di situ lebih selesa ...”Penulis dan rakan berasa sangat kesal apabila tenaga pengajar yang sering berbicara dan mengajar tentang adat dan agama tetapi memandang hina apabila kami cuba mempertahankan kepercayaan kami ini. Bagi penulis, alasan seperti persentuhan yang tidak membawa apa-apa makna selain persentuhan persis hubungan ayah dan anak tidak boleh diterima dalam apa-apa keadaan sekali pun. Apatah lagi sekiranya persentuhan itu dilakukan pada tempat-tempat yang tidak pada kebiasaannya!


Niat hati seseorang tidak mungkin dapat kita tafsirkan dengan sejelasnya. Lantas, adalah wajar bagi setiap wanita untuk menaruh prasangka terhadap kaum lelaki terutama apabila melibatkan maruah diri.Penulis teringat pesan yang disuarakan oleh seorang ulama’ iaitu Ali al-Thantawi sebagai ingatan untuk para muslimah yang berbunyi :Wahai puteri, demi Allah jangan engkau percaya terhadap kata-kata sebahagian lelaki bahawa mereka memandangmu kerana akhlak dan adab. Berbicara denganmu seperti sahabat dan apabila bercinta denganmu seperti teman yang akrab. Sebenarnya mereka berdusta. Andai engkau mendengar sendiri perbualan mereka, pasti engkau akan takut dan ngeri. Hanya di tanganmu pintu segala kebaikan. Bukan di tangan kaum lelaki.Sebagai seorang ilmuan juga, adalah tidak wajar untuk mengesampingkan pelajar-pelajar seperti kami hanya kerana keteguhan kami untuk enggan bersalaman dengannya. Sungguh!


Bukan sesuatu yang wajar untuk seorang muslimah memberikan salamnya kepada seseorang lelaki yang bukan mahramnya semata-mata kerana takut dipandang sebagai kolot atau untuk menjaga hati warga seperti itu. Setiap muslimah yang berhadapan dengan situasi seperti ini perlulah bertegas pada diri sendiri bahawa yang ditakutkan bukanlah pandangan dan kemarahan insan-insan pada kita lantaran keputusan diri untuk berteguh pada undang-undang Ilahi. Sebaliknya, setiap hamba perlu lebih sedar akan pandangan murka dan azab Allah S.W.T atas segala tingkah sumbang kita sebagai hamba yang lebih rela membelakangkan hukum Allah demi menjaga naluri seorang hamba Ilahi lain yang tidak ada lebihnya di sisi Allah melainkan takwa.Setiap daripada kita tanpa mengira lelaki ataupun wanita perlu menjaga batas-batas pergaulan agar tiada kekhilafan yang akan menyebabkan kita membelakangkan perintah Tuhan. Kesucian diri dan agama lebih utama untuk dipertahankan daripada kehinaan sementara yang diberikan penghuni dunia.


Semoga rahmat Ilahi menemani langkah diri dan semoga hidayah taufik diberikan pada diri yang cuba mengerti dan pada akal yang enggan mengerti. Sesungguhnya, tiada kasih dan cinta yang wajar menjadi dambaan utama hamba melainkan kasih dan cinta Ilahi yang kekal abadi.Sekadar peringatan untuk diri penulis dan sahabat – kematian di dunia bukan bermakna penghujung pada sebuah penghidupan sebaliknya permulaan kepada sebuah perjalanan rohani yang bakal menentukan letak duduknya kemuliaan dan kehinaan diri di negeri akhirat yang kekal abadi. Justeru, imbangilah kehidupan di dunia dengan cita-cita akhirat yang dibiaskan dengan langkah telus menuju kemuliaan hakiki. Mohon ampun jika ada salah dan silap dan sedia diperbetulkan sekiranya ada kekhilafan di sana sini.Waalahu’alam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar