Senin, 25 Mei 2009

Randai di ASWARA

Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.



PADA 30 dan 31 Mei 2009, sebuah persembahan teater tradisional Randai akan dipersembahkan di Panggung Eksperimen ASWARA. Persembahan Randai yang bertajuk "Anggun Bainai Jo Sutan Nagari" itu merupakan suatu kerja kursus praktikal yang wajib disempurnakan oleh mahasiswa tahun dua Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan.

"Anggun Bainai Jo Sutan Nagari" berkisar tentang Anggun Bainai yang enggan berkahwin dengan lelaki pilihan bapanya. Keengganan Anggun Bainai itu disebabkan sifat buruk yang ada pada pilihan hati ayahnya iaitu Sutan Lembang Alam. Walau bagaimanapun, hal ini menimbulkan amarah bapa Anggun lantas meninggalkan Anggun dan isterinya Intan Saruan lakonan Roziah Adama (siswi Fakulti Penulisan). Benci dan dendam Sutan Lembang Alam terhadap Sutan Nagari membara apabila Anggun Bainai telah memilih Sutan Nagari sebagai suami.


Persembahan ini disertai kesemua mahasiswa ijazah tahun dua. Setiap peranan yang diberikan pula di luar bidang kemahiran mahasiswa. Hal ini merupakan suatu usaha murni bagi menaruh minat mahasiswa dan masyarakat untuk mengenali dan mencintai teater tradisi Nusantara yang perlu dipelihara agar tidak hilang dari ingatan. Kemasukan ialah percuma.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar