Rabu, 26 Juni 2013

27 JUN

27 JUN tarikh yang selalu saya ingat. Tarikh  lahir emak. 27 Jun 1951. Emak meninggal pada tahun lalu, pada usia 60 tahun 11 bulan. Jika emak masih ada, esok usia emak  62 tahun. Jika ulang tahun kelahiran seorang anak mengingatkan anak terhadap susah-payah ibu melahirkannya - tarikh lahir seorang ibu pula ialah tarikh berharga bagi seorang anak kerana pada tarikh itulah ibunya dilahirkan untuk melahirkannya pada masa yang sudah ditentukan. 


Saya bersyukur Allah SWT tentukan emak saya sebagai emak saya, wanita tabah dan mulia hatinya. Allah juga yang akan membalas jasa emak mengandungkan, melahirkan dan membesarkan saya dengan susah-payah. Semoga Allah SWT kasihi emak sebagaimana emak mengasihi semua anaknya tanpa syarat.

Terima kasih emak kerana melahirkan budak ini

Terima kasih atas cinta tanpa syarat
---

Saya teringat peristiwa yang berlaku pada tarikh yang sama dua tahun lalu. Pagi itu saya mahu ke pasar. Cuaca sangat mendung tetapi saya tekad meneruskan rancangan. Sebelum ke pasar, saya singgah ke Petronas. Ketika itu, saya terlihat seekor anak kucing dalam usia tiga bulan meleseh-leseh kaki seorang jurupam. Pada masa itu juga, hujan turun dengan lebat. Bagai cinta pandang pertama, anak kucing itu terus saya ambil dan bawa pulang. Dalam perjalanan pulang, hujan turun semakin lebat, tayar kenderaan saya pancit. Maka, tidaklah dapat saya meneruskan hajat ke pasar. Pagi itu hanya ditakdirkan saya untuk mengambil anak kucing itu. Saya katakan kepada emak, ini hadiah hari lahir emak daripada Allah. Anak kucing itu saya namakan Teja tetapi emak memanggilnya sebagai Shabby.

Teja kucing yang sangat baik, santun tetapi agak sensitif. Dia benar-benar menjadi teman emak siang dan malam. Malah, tidur juga di atas lengan emak. Malam sebelum emak dimasukkan ke wad pun, emak tidur bersama-sama Teja. Emak amat menyayangi Teja dan rapat dengan Teja.  Kini, sudah dua tahun Teja dalam jagaan saya walaupun Teja hanya sempat bersama emak selama 11 bulan. Teja kucing yang tidak menyusahkan. Selalu dengar kata. Saya amat menyayanginya. Semoga Teja akan sihat.

Teja pada pagi 27 Jun 2010. Wajah nan tulus.

Teja pada petang 26 Jun 2013
Al Fatihah buat emak, Rambelah binti Maryam
27 Jun 1951 - 19 Mei 2012

Tidak ada komentar:

Posting Komentar