Jumat, 28 Juni 2013

YANG JELAS

PETANG semalam, saya menerima panggilan daripada En. Roslan Madun. Kali terakhir kami berhubung pada Julai 2011 ketika saya menjadi fasilitator untuk Bengkel Deklamasi Puisi di Kuantan. Kali pertama ketika saya mengikuti bengkel yang sama pada Februari 2009. 

Tujuan En. Roslan menghubungi saya adalah untuk menyatakan keterujaan beliau membaca buku Yang Indah, Berfaedah dan Kamal tulisan Vladimir Braginsky. Dalam perbicaraan itu, saya lebih bertindak sebagai pendengar kepada pandangan En. Roslan. Antaranya, En. Roslan menyentuh perihal dunia sastera yang boleh saya rumuskan dengan perkataan antiilmu. Yang dimaksudkan beliau juga ialah usaha sesetengah pihak menutup pintu ilmu yang tidak serasi dengan pendirian konvensional. Tidak ketinggalan, En. Roslan meluahkan kebimbangannya terhadap tradisi kritikan yang turut menolak percambahan ilmu. Ada beberapa lagi pandangan beliau menarik perhatian saya. Pandangan yang jarang kita dengar berlegar dalam dunia arus perdana tetapi tersirat kebenarannya.

Dapat dikatakan, membaca buku tersebut memberikan sudut pandangan yang lebih jernih dan adil untuk difikirkan tentang Persuratan Melayu, dalam konteks tradisi Persuratan Melayu itu sendiri walaupun ditulis oleh sarjana Rusia, berbeza dengan tulisan kebanyakan sarjana Barat dan tempatan yang cenderung meminggirkan perbicaraan berhubung tradisi Persuratan Melayu yang tidak kecil peranannya ini.

Membaca sesuatu yang bermanfaat memberi kenikmatan yang sukar diungkap seperti ilmu yang mampu memecah buntu dan keliru, sekali gus memberi kejelasan yang tuntas.

Kepada En. Roslan Madun, terima kasih atas sembang petang yang bermanfaat. Selamat terus membaca. "Apa-apa pun ilmu yang ada, kita kena ingat kedudukan kita sebagai orang Islam. Teruslah menyemai benih di ladang sastera, suatu hari anda akan memetik dari pokok yang tak henti-henti berbuah ..." atas nasihat ini, terima kasih daripada saya.

Bersama En. Roslan Madun dalam Bengkel Puisi 2011

Dalam Bengkel Puisi En. Roslan pada 2009

Tidak ada komentar:

Posting Komentar