Minggu, 02 Juni 2013

TENTANG MEREKA II

BARU-BARU ini ada rakan beri saya rantai kunci patung koala. Saya gantungkan pada beg komputer riba. Sejak itu, saya kenal pasti ada siri cubaan yang mahu merampas koala itu daripada beg unta saya (Bayangkan beruang koala di atas bonggol unta. Comel!). Setakat ini, siri cubaan  itu berjaya saya halang. Wajah para pencuri amat lucu setiap kali ditangkap kerana jenayah itu. Ada yang terkejut, ada yang berpura-pura selamba, ada yang wajahnya berkata "tak salah, tak salah".

Profesor Tam Tam melancarkan siri yang pertama
Lanang Jati meneruskan usaha Tam yang gagal
Wajah tidak bersalah Omi ketika ditangkap
---

Apa khabar Lanang Jati? Hari ini hari kesepuluh Jati dalam jagaan saya. Sehingga petang semalam, Jati sangat sihat, cergas, aktif dan nakal. Tahu sajalah anak kucing berusia dua bulan, memang sangat lincah. Sesuai sekali dengan namanya. Saya sendiri ralit memerhatikan pembesaran dan melayan gelagatnya. Saiz tubuh Jati kini sudah dua kali ganda besar berbanding ketika saya mengambilnya pada petang Sabtu minggu lepas. Ketika itu, tubuh Jati sangat kurus. Setiap kali saya mengusap tubuhnya, sungguh terasa tulang-tulang kecil tubuhnya.

Akan tetapi, sekitar jam 8 malam tadi - Jati memperlihatkan simptom yang sama dilalui Qaseh. Jati pengsan buat kali pertama dalam jagaan saya. Pada mulanya, saya sangka paru-paru Jati dipenuhi air kerana pergerakan pada hidungnya. Namun, apabila tubuh Jati yang longlai, pandangan Jati yang tidak memberi respons dan keadaan tubuh yang sering tersentak apabila disentuh membuatkan saya teringat akan keadaan yang pernah menimpa Qaseh. Apatah lagi, Jati ini saudara Qaseh. Cuma saya menemui mereka pada pada masa yang berbeza.

Jati pengsan kira-kira lima jam. Pada jam 1:30 pagi, Jati sedar daripada pengsannya. Sungguh, saya dan Jati sudah semakin akrab. Sakit yang Jati rasa, risau berganda yang saya rasa. Jam 10 nanti, saya akan bawa Jati ke Hospital Gasing. Saya harap akan ada penyelesaian pada sakit Jati. Lebih daripada itu, saya berdoa agar Jati sihat dan dapat membesar dengan baik. 

Keadaan Jati malam tadi, ketika pengsan. Tiada sebarang respons
Jati di luar rumah
Jati mula menunjukkan minatnya terhadap buku. Mendaki ilmu!

Seterusnya, apa khabar Panglima Awang? Petang Jumaat yang lalu, Awang dibawa ke Hospital Gasing gara-gara kesukaran untuk membuang air seni. Masalah ini amat serius khususnya bagi kucing jantan kerana salur pundi kencingnya yang lebih halus berbanding kucing betina. Sekiranya kucing anda tidak membuang air seni dalam tempoh 24 jam, kematian boleh dijangka. Hal ini kerana, air seni yang tidak dapat dikeluarkan itu akan masuk ke dalam salur darah dan menjadikan kandungan darah beracun. Oleh itu, tindakan segera perlu dilakukan. Awang menunjukkan simptom yang pernah dilalui Omi dua tahun lalu. Sejenis penyakit dipanggil Struvite. Penyelesaiannya, Omi perlu menukar makannnya daripada Science Plan biasa kepada Urinary S/O yang berfungsi menggurangkan pembentukan kristal dalam pundi kencing yang boleh menyebabkan sekatan untuk proses penyahtinjaan berlaku. Simptomnya ialah kucing anda akan berkali-kali berusaha untuk membuang air kecil tetapi gagal. Tiada apa-apa yang keluar. Atau, lebih bahaya jika di dalam air seninya itu kelihatan tompokan seperti garam, plus adanya darah di dalamnya. Ini yang dilalui Omi.

Dr. Goh yang merawat Awang membekalkan dua jenis ubat iaitu antibiotik untuk mengurangkan radang di pundi kencing dan satu jenis ubat pil yang lain. Setelah memeriksa pundi kencing Awang, Dr. Goh menjelaskan bahawa saiz pundi kencing Awang masih normal. Pembentukan kristal di dalam pundi kencing menyebabkan Awang terasa seperti hendak membuang air seni. Kristal yang tajam itu menghantar maklumat yang salah kepada otak Awang iaitu rasa hendak buang air. Itulah yang menyebabkan Awang beberapa kali berusaha membuang air kecil tetapi tidak setitis pun keluar. 


Masalah yang besar antara saya dengan Awang ialah sikap Awang yang mempunyai konflik psikologi. Masalah ini dihidapi kerana sejarah hidup Awang yang tidak dibesarkan oleh ibunya sendiri kerana dia diambil ketika berusia satu bulan di sebuah longkang. Ketika itu, saya tidak mempunyai kucing kecil untuk menemani Awang maka dia mendapat penjagaan sepenuhnya daripada manusia. Oleh sebab itu, Awang 'bertindak' seperti manusia dan sangat tidak mesra alam dengan kucing lain. Awang menjadi sangat agresif, tidak pandai bermanja dan tidak mahu dimanjakan. Hidupnya amat menyendiri. Dengan sejarah itu, memang amat sukar untuk memberi Awang makan ubat. Oleh itu, yang menjadi kerisauan saya adalah keadaan Awang yang tidak mahu makan makanan dan amat sukar untuk diberi makan ubat. Dr. Goh sendiri mengakui sikap Awang itu setelah dia sendiri perlu berusaha keras untuk memasukkan makanan ke dalam mulut Awang.

Awang ketika kecil
Tidak seperti di rumah, Awang lebih terkawal sikap barannya ketika dirawat Dr. Goh. Hal ini kerana kucing sememangnya secara semula jadi berasa takut dengan orang yang tidak dikenali, apatah lagi dengan kawasan berbau ubat. Kata Dr. Goh, sikap Awang itulah yang membuatkan Awang "cute and special". Dr. Goh tidak menahan Awang di wad pada hari itu . Akan tetapi, jika keadaan Awang yang sama berlarutan, maka Awang akan ditahan untuk dua hari bagi ujian seterusnya. Saya sungguh terpikat dengan gaya Dr. Goh mengendalikan Awang yang 'psiko' ini. Dr. Goh sangat sabar dan lemah lembut. Begitulah hampir semua doktor di Hospital Gasing yang jarang saya temui di klinik-klinik haiwan lain. Hormat dan kasih mereka pada 'pesakit' mereka amat ketara. Usaha yang diberikan juga pada saya luar biasa bagus. Terima kasih Dr. Goh, Dr. Tan, Dr. Melisa dan Dr. Prem.

Awang ketika dirawat. Dr. Goh berusaha memujuk Awang makan.
---

Oh, Jumaat yang lalu juga, genap 1 tahun 2 bulan usia Sofi. Kucing yang saya jumpa di sebuah sekolah dua minggu selepas emak meninggal dunia. Saya masih ingat perasaan gembira saya ketika memelihara Sofi yang berusia dua bulan ketika itu. Antara peristiwa manis menjaga Sofi semasa kecil adalah perstiwa Sofi tidak boleh buang air besar. Saya membeli enema iaitu sejenis pelincir yang digunakan untuk bayi yang mengalami kesukaran untuk membuang air besar. Untuk membolehkan Sofi yang begitu lemah kerana tidak boleh membuang air besar, enema itu saya masukkan ke dalam salur dubur Sofi. Tidak sampai satu minit, najis Sofi bersembur keluar hingga kena pada baju saya. Selepas itu, Sofi menjadi sangat riang dan cergas semula.


Selamat ulang tahun kelahiran Sofi. Semoga Awang akan sembuh sepenuhnya. Semoga, perjalanan saya dengan Jati pada pagi ini ke Hospital Gasing akan lancar. Lebih utama, semoga Lanang Jati kuat, tabah dan sihat.

Sofi di dalam beg

Sofi ketika kecil
Lihat perut Sofi yang besar, keadaan ketika Sofi sembelit



Tidak ada komentar:

Posting Komentar