Selasa, 03 Januari 2012

SAYA, SEORANG CINA, INDIA DAN INTERLOK

KAMI tiba di Jabatan Radiologi, Hospital Kuala Lumpur pada jam 7:10 pagi. Setiap kali saya membawa pesakit ke bahagian ini, setiap kali itu juga saya bertemu dengan aneka latar belakang manusia, khususnya pesakit barah. Penyakit ini tidak mengenal usia. Saya masih ingat beberapa bulan lalu ketika 'bermukim' di HKL selama dua minggu, saya sempat berkenalan dengan seorang anak kecil berusia dua tahun yang menderita kanser mata. Bezanya pesakit dari kalangan kanak-kanak dengan orang dewasa, mereka tidak mengerti sakit yang mereka deritai. Ada ketika, mereka lebih kuat berbanding pesakit dewasa.

Kali ini, saya bertemu dengan seorang wanita berbangsa Cina. Wanita itu berusia 45 tahun. Dia agak ramah orangnya. Bahasa Melayu yang dituturkan juga agak baik walaupun sedikit pelat. Semasa menunggu Bilik C untuk rawatan kemoterapi dibuka pada jam 7:45 pagi, saya sempat berbual dengan wanita tersebut. Entah apa namanya, saya selalu lupa untuk bertanya. Dia penghidap barah payu dara tahap dua, negatif estrogen. Setelah menjalani enam sesi rawatan kemoterapi dan 22 kali rawatan radiologi berserta mastektomi, wanita ini tidak mahu duduk lama di hospital.

Setelah tiga hari pembedahan membuang payu dara (mastektomi), wanita ini memohon untuk pulang ke rumah. Saya terkejut, apakah air dan darah kotor yang disambung dengan dua jalur 'wayar' di bawah lengan tidak banyak. Kata wanita itu, dia melakukan senaman yang diajar pakar fisio secara efisien hingga memberi laluan cecair dan darah kotor keluar lebih cepat. Dari segi pemakanan, wanita ini agak berpantang. Rawatan radiologi akan menyebabkan bahagian di sekitar yang terkena laser menjadi gelap, hitam dan merekah. Menurut wanita ini, doktor menyarankan dia agar memakan air rebusan barli dan soya. Air rebusan barli baik untuk membuang rasa panas badan kesan kemoterapi dan radiologi manakala air soya boleh mencerahkan bahagian yang gelap kesan rawatan berkenaan.


Melihat rambutnya yang pendek tetapi lebat, saya bertanya :
"Auntie punya rambut baru tumbuh ke atau memang tak gugur?"


"Gugur! Memang gugur. Rambut saya gugur masa itu kemo pertama. Tapi kemo keempat sulah tumbuh banyak rambut. Saya banyak makan itu soya, itu barli. Banyak elok. Tapi kena manyak jaga makan. Ayam saya tak ambil. Itu suntik punya ayam, tak elok," ujar dia tidak lokek berkongsi pengalaman.


Sesuatu yang boleh saya pelajari daripada wanita kental ini ialah semangat yang kuat dan tidak mengalah pada kesakitan yang datang sebagai ujian. Dia reda menerima pembunuh nombor satu wanita itu dan berusaha mengatasinya. Dari Hospital Ampuan Rahimah, wanita ini datang ke HKL untuk mendapat keputusan terkini mengenai darahnya dan suntikan ubat hormon sebanyak 17 kali. Harapan saya agar semua pesakit barah terutamanya barah payu dara akan sentiasa kuat semangat dan tidak putus harapan. Allah beri sakit, Allah beri penawar. Antara sakit dan penawar, ada doa dan usaha di tengahnya.


Hampir lapan jam menunggu, pasti akan timbul rasa bosan andai tiada rakan untuk berbual. Beberapa buah buku yang saya bawa dan baca membuatkan penglihatan saya penat. Walau bagaimanapun, seorang lelaki berbangsa India yang duduk di sebelah saya menjadi rakan bual saya. Banyak yang kami bualkan. Dari kisah kerjaya, membawa kepada isu politik, Interlok dan rumah tangga. Saya tertarik untuk berkongsi cerita mengenai inti perbualan saya dengan lelaki ini.
Apabila dia bertanya kepada saya tentang pelajaran saya, dia dengan yakin mula bercerita tentang pengalaman yang diraih ketika menuntut di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya 30 tahun lalu. Lelaki ini mengambil jurusan Kesusasteraan Melayu/Tamil. Beliau gembira bercerita pengalaman berguru dengan Dr. Wahab Ali, Dr. Hashim Awang dan Dr. Nik Safiah Karim. Mengenai profesor linguistik itu, kata lelaki itu dia tidak akan lupa cara Dr. Nik Safiah Karim mengajar. Dia seperti ibu, kata lelaki bermisai nipis ini. Lelaki yang juga saya lupa untuk bertanya nama ini pernah menjadi pensyarah di Maktab Perguruan Raja Melewar, mempunyai sarjana dalam bidang pendidikan dan mengajar mata pelajaran Kesusasteraan di beberapa buah sekolah termasuklah di Segamat. Dia berhasrat untuk menulis karya kreatif tetapi tidak punya kesungguhan. Menurut lelaki ini, dia lebih diajar untuk mengkritik berbanding berkarya.


Saya cuba mencari peluang untuk bertanya tentang pandangan dia terhadap isu Interlok apabila beliau bercerita mengenai pengalaman belajar dengan profesor-profesor kursus Bahasa Tamil yang kebanyakannya datang dari India. Ibarat menarik rambut di dalam tepung, rambut tak putus, tepung tidak selerak, saya membangkitkan isu Interlok dengan berhati-hati. Sifat hati-hati ini lantaran daripada pengalaman bersama seorang wanita Cina yang enggan menerima nasihat beberapa orang mak cik mengenai kepercayaan. Wanita Cina yang saya temui dua bulan lalu menolak sebarang bentuk kepercayaan. Bagi dia, sembah Tuhan atau tidak, dia tetap sakit. Buat apa dia sembah. Itu pandangan wanita itu yang cuba diperbetulkan oleh dua orang mak cik.

Berbalik kepada perbualan saya dengan lelaki yang setia menunggu isterinya selesai menjalani rawatan kemoterapi, saya memulakan pertanyaan :

"Uncle, tentang Interlok ... apa pandangan unlce?"

Lelaki itu mengeluh.

"Ini saya rasa semua politik saja. Tapi bukan orang-orang atasan politik yang mula. Orang-orang di bawah orang politik yang sengaja cari isu. Mahu jadi hero, biar orang nampak something yang dia buat untuk orang-orang dia ..."
"Itulah, pandangan uncle sendiri terhadap novel itu macam mana?" saya cuba memancing terus kepada soalan yang berlegar di benak fikir. Saya mahu tahu pandangan golongan ini sendiri yang tidak berpihak kepada mana-mana parti politik.

"Itu novel memang ada bagus. Cerita tentang Maniam dan perjuangan. Cuma dia memang ada letak sikit kata-kata macam ".... yang terhina ..." memang agak kasar. Memang saya ada terasa tapi itu tak ada sampai mahu jadikan isu. Beberapa bulan lalu saya ada baca satu novel lama tentang kemasukan Singh di sebuah ladang Melayu. Orang-orang luar pujuk orang Melayu supaya jual tanah kepada mereka. Cerita itu saya rasa lagi teruk daripada Interlok tapi tak ada orang bising. Ini semua mahu jadi hero, orang-orang bawahan yang suka jolok sarang tebuan, mahu tunjuk sesuatu kepada kaum mereka sendiri macam mereka ada buat sesuatu yang baik, saja mahu jadikan isu. Ada lagi novel teruk daripada Interlok, tak bising pun."

"Hmm, tapi macam uncle kata tadi, uncle belajar dengan banyak guru dari India. Abdullah Hussein pun buat kajian tentang sejarah kaum Maniam daripada pensyarah-pensyarah yang berasal dari India. Jadi memang sejarah itu betul?"

"Ya, sejarah itu memang betul tapi apabila dia tulis kata-kata itu nampak macam agak kasar dan kita terasalah. Tapi, itu tak akan jadi isu kalau tak ada orang yang dorong. Saya pun terasa juga dengan kata-kata itu tapi setakat itu sajalah. Tak ada rasa lebih-lebih."



Demikian antara isi perbualan saya dengan lelaki ini. Rumusannya, sesiapa yang menolak Interlok fikirlah sendiri. Apa-apa yang saya turunkan di sini ialahh hasil perbualan saya dengan seorang lelaki berbangsa India yang tidak saya kenal, ya beliau memuji kepimpinan Dato' Seri Najib yang disifatkan cepat bertindak namun, perhatikan juga pandangan beliau terhadap isu Interlok.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar