Minggu, 16 Agustus 2009

MENUAI IMPIAN

SETIAP insan mempunyai impian yang ingin dicapai. Impian yang bukannya bersifat lagha tetapi yang sering menjana gerak, fikir dan emosi untuk menjadikannya realiti. Saya juga mempunyai impian yang sering bermain-main di minda dan emosi. Lewat kebelakangan ini, impian saya itu semakin rancak membisikkan kata-kata cabaran kepada saya agar merealisasikannya.

Sewaktu cuti semester yang lalu, saya telah mengambil upah mengedarkan sisipan maklumat tentang sebuah syarikat pembinaan dan ubah suai rumah di beberapa kawasan di sekitar Batang Kali. Kerjanya memang agak memenatkan kerana terpaksa berjalan, meronda sekitar perumahan baru dan menyisipkan kertas maklumat itu di dalam peti surat penghuni. Sewaktu saya menyisipkan kepingan maklumat itu, hati saya turut menyisipkan impian dan harapan untuk memiliki sebuah rumah yang selesa untuk emak.

Melihat rumah-rumah yang indah itu saya berdoa agar dipermudahkan dalam urusan pelajaran dan pekerjaan agar kelak saya mampu merealisasikan impian saya untuk emak tercinta itu. Tidak perlu rumah yang besar dan mewah dan bukan itulah impian saya. Cukup sebuah rumah yang selesa untuk terus menuai rasa cinta dan kasih saya terhadap emak dan untuk emak meneruskan hari-hari tuanya dengan selesa. Ada ruang taman untuk emak melakukan hobi menanam bunganya dan ada ruang untuk emak menghirup udara segar apabila berada di luarnya.

Saya percaya untuk mencapai impian itu, ada banyak keringat yang akan tumpah. Akan ada tangisan lelah dan kecewa yang akan mendatang, akan perlu kesabaran yang berpanjangan kerana akan ada dugaan dan cabaran yang perlu saya tempuhi.

Insya-Allah saya sedang mempersiapkan kekentalan mental dan emosi saya kini agar kelak apabila berjaya menamatkan pengajian, langkah hidup saya akan dapat saya jalani dengan kekuatan dan keazaman yang tidak mampu dirobohkan dengan dugaan dan cabaran yang sentiasa melintasi perjalanan hidup.
Rumah Idaman Wardah :)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar