Selasa, 18 Agustus 2009

NIKMAT RINDU

DI HENING subuh ini, hati saya benar-benar terasa syahdu. Ingatan saya kepada emak begitu kuat. Sudah hampir sebulan saya tidak mengunjungi emak. Semuanya gara-gara kesibukan memenuhi tuntutan hidup sebagai pelajar. Walaupun saya tidak pernah tinggal untuk menghubungi emak tidak kurang daripada enam kali sehari dan tidak termasuk hubungan melalui sms, rasa rindu kepada emak semakin berbunga.

Seperti yang pernah diujarkan oleh Prof Hashim Ismail, merindui ibu itu suatu nikmat dan saya cuba menghargai nikmat ini. Walaupun di sudut hati saya, terlalu ingin untuk bersimpuh di sisi emak. Mengucup pipi dan dahi sucinya dan mencium palma tangan emak.

Ah, rindu bersabarlah. Kerinduan itu akan terubat. Saya harap, harapan untuk pulang mengunjungi emak hujung minggu ini akan tercapai.

Semoga rindu ini terus mengajar saya untuk terus menghargai emak tercinta.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar