Rabu, 11 September 2013

Buah Berangan Kampung

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Masa kecil2 dulu, bila sebut saja buah berangan, saya teringat sejenis permainan yang selalu di mainkan dengan lagunya yang berbunyi lebih kurang begini...

Cak klepak klepuk klepa
Woh bronge lokoh kulit
Akat crano takdok tebaka
Mari same kito balik
Lik lik gong pok salik kena sigong
Mamat naik nyor turun kok plepoh
Mamat nak gi mano
Mamat nak gi nikoh...

Budak2 sekarang mungkin dah tak tahu permainan tu. Di setiap kawasan mungkin liriknya juga berbeza. Saya sendiri pun sudah ingat2 lupa tentangnya.


Buah berangan... saya pasti kebanyakan kita tahu pasal buah ni. Agak lama juga saya tak jumpa buah ni tetapi masa balik kampung minggu lepas kebetulan tengah musim buah ni meluruh bersekali dengan musim buah getah. Jadi rezeki saya agaknya nak kongsikan pasal buah ni. Sebelum apa2 abaikanlah ya jemari saya yang halus mulus tu...jangan ada yang terpengsan pulak. Gambar ambil dengan fon aje.


Inilah ropenye buah berangan yang masih berada di dalam kulit. Kelihatan ada 2 / 3 biji di dalamnya. Kalau biji kurang saiznya jadi besar sikit. Tapi mungkin jugak sebab ianya berangan kampung maka saiznya tak la berapa besar. Kalau nak dibandingkan dengan berangan yang dijual di pasar2 malam memang jauh bezanya.


Inilah antara hasil yang diperoleh selama lebih kurang 2 jam mencari dengan adik. Dalam 2 kilo ada kot. Agaknya kalau ada masa panjang boleh dapat banyak lagi. Kata mak saudara saya yang memotong getah berdekatan, kali ini tak ada yang rajin mencari. Saya pun kebetulan adik yang mengajak, kalau seorang mmmm minta maaf lah ya. Tapi betul jugak katanya. Sekarang ni siapalah yang hendak bersusah payah mencari. Dengan nyamuk, semak dan gatal miang...lebih senang beli aje....


Ini pula keadaan buah yang telah gugur ke tanah. Ada yang masih di dalam kulit. Ada juga yang masih belum terpisah. Bila buah tu meletup bijinya akan bertebaran ke merata-rata. Masuk ke dalam sungai pun ada. Kalau kata ada banyak daun, kenalah kais dulu dengan kayu.


Ini pula rupa buah dan kulit yang telah bercerai dari biji. Saya pun macam baru tengok jugak ni. Zaman budak2 dulu ada la sekali dua mencari buah berangan tapi dah tak ingat bentuknya macam mana. Jadi dengan adanya gambar2 dalam n3 ni, diharapkan dapat mengembalikan ingatan zaman dulu-dulu kita semua.


Pokok  ni agak besar juga. Mungkin dalam spesies pokok balak agaknya. Yang ada dj kampung saya ni tumbuh tepi sungai. Lebih kurang satu pemeluk saiznya.... Semang nostalgia sungguh masa kutip tu, dengan deruan air sungai mengalir dan bunyi buah yang pecah... terasa jiwa sangat tenang. Nostalgia!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar