Selasa, 10 Februari 2009

Ujian Tuhan




Jaga Diri, Jaga Iman, Jaga Hati.

Jumaat hingga Isnin lepas, Fakulti Penulisan Aswara telah berada di Hotel Seri Malaysia, Kuantan untuk Bengkel Deklamasi Puisi. Alhamdulillah, bengkel itu benar-benar memberi banyak manfaat di bawah bimbingan Prof Rahman Shaari, Penyair Masril NO dan Abang Rosman. Sekurang-kurangnya, sudah tahu cara-cara terbaik untuk mendeklamasikan puisi. Malah, tidak sangka pula yang dalam diri ini ada bakat untuk menyampaikan pemikiran penyair melalui deklamasi.

Sejak Jumaat itu pun sebenarnya, badan dah rasa sakit-sakit. Tekak pun mula rasa perit. Suara sekejap ada sekejap tidak. Tapi, alhamdulillah dapat sampaikan dengan baik. Kata rakan-rakan, sewaktu deklamasi puisi, suara yang sakit ini tidak seperti sakit. Syukur sekali, tambahan pula Allah anugerahkan daya upaya untuk menghafal dengan mudah. Jadi, itu lebih membantu sewaktu mendeklamasikan puisi. Dalam keparauan suara ini, terpilih pula antara yang terbaik dariapda 30 peserta. Syukur, sekurang-kurangya sudah tahu kemampuan diri dan ya ... kemampuan itu perlu digunakan dengan sebaik mungkin

Semalam, En Z beritahu yang saya perlu mendeklamasikan sajak untuk Malam Puisi Tun Abdul Razak Jumaat ini. Rasa sangat gembira. Tapi, cuma agak khuatir sebab tekak ini masih sakit. Harap-harap sembuhlah tak lama lagi. Aminnn.

Barulah saya tahu bahawa mendeklamasikan puisi itu suatu kerja dan tidak boleh dipandang enteng sama sekali. Semoga segala laluan kehidupan ini dipermudahkan dan diberkati Allah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar