Rabu, 10 Juli 2013

MUHAMMAD AL-FATIH

MUHAMMAD AL FATIH ialah watak penting dalam sirah Islam. Kepentingan mujahid ini tercermin pada kesungguhannya merealisasikan hadis Nabi Muhammad SAW diriwayatkan oleh Imam Ahmad yang bermaksud "Sungguh Konstantinopel akan ditaklukkan. Sebaik-baik pemimpin ialah penakluknya dan sebaik-baik pasukan ialah pasukannya." Sejak terlafaznya hadis tersebut, terdapat banyak usaha daripada kalangan sahabat dan para mujahidin sesudah kewafatan Nabi Muhammad SAW yang berusaha untuk menjadi 'penakluk' dan 'pasukan' seperti yang tersebut dalam hadis berkenaan. Usaha murni itu memakan masa dan jalur perjuangan yang panjang sehinggalah tiba pada zaman kegemilangan Daulah Uthmaniyah khususnya pada zaman pemerintahan Muhammad Al Fatih yang lahir pada 30 Mac 1432 Masihi. Pada usia 14 tahun, Sultan Murad II memberikan takthanya kepada Sultan Muhammad Al Fatih. . Nama sebenar kepada anakanda Sultan Murad II ini ialah Sultan Muhammad II. Namun demikian, beliau lebih dikenali sebagai Sultan Muhammad Al Fatih (Muhammad Sang Penakluk) dan "Helang Besar". Dua gelaran yang diberikan tersebut memperlihatkan keunggulan Sultan Muhammad Al Fatih sebagai penakluk dan penyebar panji Islam kepada 17 buah negara. Antaranya ialah Selatan Yunani, Utara Romania dan Bosnia.

Bertepatan dengan gelaran yang diberikan kepada pewaris Daulah Uthmaniyah ini, keperibadian Sultan Muhammad Al Fatih sebagai penakluk yang bertakwa diberi perhatian oleh ayahandanya sejak kecil. Dalam usaha membina keperibadian Sultan Muhammad Al Fatih sebagai pemerintah unggul yang menjadikan Allah SWT sebagai matlamat utama, Sultan Murad II melantik sekian banyak guru dalam pelbagai bidang untuk membimbing Al Fatih. Antara guru Sultan Muhammad Al Fatih ialah Abdul Qadir Afandi Qainaly, Jalaby Zadah Al Isbarthaly, Muhammad Affandi Muhyiddin, Mulla Khairuddin dan Mushtafa Shalih Afandi. Daripada Hamiduddin Mulla Afdhal, Sultan Muhammad Al Fatih mempelajari sastera. Dalam bidang muzik, Sultan Muhammad Al Fatih mendapat bimbingan daripada Syukrullah Jalaby dan Waliyuddin Afandi. Di samping itu, Sultan Muhammad Al Fatih turut mempelajari ilmu perang dan kejuruteraan jentera sehingga membolehkan beliau mereka cipta meriam raksasa yang pertama bagi meruntuhkan benteng-benteng Konstantinopel yang ingin ditakluk.

Membaca sirah Sultan Muhammad Al Fatih, khalayak pasti terkesan dengan kecintaan Sultan Murad II terhadap para ulama' yang kemudiannya diwarisi oleh Sultan Muhammad Al Fatih. Hal ini jelas apabila nasihat dan pandangan para ulama' sering diutamakan dalam setiap urusan pemerintahan negara. Tidak terlepas daripada pengamatan, keperibadian Muhammad Al Fatih sebagai pemimpin unggul yang berhasrat merealisasikan hadis Nabi Muhammad SAW seperti yang disebutkan sebelum ini juga bertolak daripada usaha berterusan gurunya yang menanam keyakinan dalam diri Sultan Muhammad Al Fatih bahawa dirinya ialah 'penakluk' yang dimaksudkan hadis tersebut. Guru yang dimaksudkan ialah Asy-Syarif Muhammad bin Hamzah Ad-Dimasyqi yang diberi gelaran "Aq Syamsudin".

Sebagai pembaca, saya begitu terkesan dengan peranan Aq Syamsudin dalam kehidupan dan pembentukan peribadi Sultan Muhammad Al Fatih. Aq Syamsudin turut digelar sebagai "Sang Penyingkap Rahsia". Gelaran ini diberi lantaran khabar gembira yang disampaikan Aq Syamsuddin berkenaan Konstantinopel yang akan ditakluk oleh Sultan Muhammad Al Fatih. Syeikh Ramzi Al Munyawi yang menulis sirah mujahid ini melihat peranan Aq Syamsudin kepada Sultan Muhammad Al Fatih sebagai "Seorang guru memang harus memberikan gambaran yang jelas dan visi yang terang kepada muridnya; sebuah gambaran yang selanjutnya ia akan hidup bersamanya dan untuk mewujudkannya." Penghormatan dan rasa cinta yang tinggi Sultan Muhammad Al Fatih terhadap Aq Syamsudin mengatasi hormat dan cintanya kepada yang lain. Hal ini kerana dalam keadaan pembesar lain berasa gerun tatkala berhadapan dengannya, perasaan yang sama dirasai Sultan Muhammad Al Fatih kepada Aq Syamsudin. Guru itu mengajarnya untuk terus menjadi pemimpin yang bertakwa dan berfokus kepada matlamat untuk berjihad semata-mata untuk Allah SWT. 


Sebagai pemimpin, Sultan Muhammad Al Fatih sentiasa berusaha menjadi pemimpin yang menjadikan syariat Allah SWT sebagai panduan. Antara kisah yang mahsyur tentang Sultan Muhammad Al Fatih sebagai pemimpin ialah kesediaan beliau untuk menerima hukuman qisas oleh seorang hakim. Dalam kes ini, Sultan Muhammad Al Fatih berasa marah apabila arkitek yang ditugaskan untuk membina empat menara di Masjid Aya Sofia telah mengurangkan ketinggian menara seperti yang diingini Sultan. Dalam keadaan marah, Sultan Muhammad Al Fatih mengeluarkan hukuman potong tangan kepada arkitek tersebut. Apabila tindakan Sultan Muhammad Al Fatih itu diadukan kepada seorang qadi yang adil, maka hukuman qisas yang memerlukan tangan Sultan Muhammad Al Fatih dipotong dikeluarkan. Atas kesedarannya terhadap kezaliman yang dilakukan, Sultan Muhammad Al Fatih menerima hukuman tersebut dengan reda. Walau bagaimanapun, hukuman itu diminta oleh arkitek berkenaan agar ditarik semula memandangkan hukuman qisas tidak menguntungkan dirinya kerana yang diharapkan daripada Sultan Muhammad Al Fatih ialah imbuhan kewangan. Atas kesyukuran Sultan Muhammad Al Fatih, arkitek itu diberikan 20 keping emas setiap hari. Daripada kes ini, dapat dilihat ketundukan Sultan Muhammad Al Fatih yang amat digeruni para musuh tetapi tetap tunduk dan patuh mengakui kesalahannya sekali gus untuk menerima hukuman berdasarkan syariat Allah SWT. Apabila berjaya menakluk negara-negara Kristian, Sultan Muhammad Al Fatih tetap berlaku adil kepada masyarakat Kristian. Gologan Kristian dianggap sebagai minoriti tetapi masih bebas melakukan aktiviti keagamaan selagi patuh kepada peraturan pemerintah. Sultan Muhammad Al Fatih meninggal dunia pada usia 49 tahun setelah diracun oleh doktor peribadinya, seorang Kristian yang mengidamkan ganjaran besar daripada gereja berjumlah 17 juta sebagai ganjaran membunuh Sultan Muhammad Al Fatih.




Masjid Aya Sofia yang pada asalnya merupakan gereja besar Konstantinopel. Sultan Muhammad Al Fatih menukar kedudukan gereja ini menjadi sebuah masjid. Apabila Kamal Attaruk membawa idea sekularisme ke Turki sekitar dekad 1930-an, masjid ini dijadikan sebagai muzim. Empat menara di sekeliling masjid ini dibina mengikut kehendak Sultan Muhammad Al Fatih. Aq Syamsudin merupakan imam pertama untuk solat Jumaat di masjid bersejarah ini. Sila klik Majid Aya Sofia untuk mengetahui seni bina masjid ini. Insya-Allah, saya akan sampai ke masjid ini, menyerap semangat Al Fatih, Aq Syamsudin dan penakluk serta pasukannya yang dimaksudkan hadis Nabi Muhammad SAW. Klik untuk bacaan tambahan tentang Sultan Muhammad Al Fatih Sang Penakluk.

Penaklukan Konstantinople oleh Sultan Muhammad Al Fatih pada usianya 24 tahun.

Sesungguhnya kejayaan Sultan Muhammad Al Fatih menakluk Konstantinopel dan sebahagian besar Eropah sekali gus menegakkan panji Islam merupakan sejarah penting yang harus sentiasa dikenang dan diketahui umat Islam. Sirah perjuangan Sultan Muhammad Al Fatih yang berjaya merealisasikan hadis Nabi Muhammad SAW pada usianya 24 tahun tentunya amat layak untuk dijadikan teladan kepada para remaja dan belia dalam mendepani kehidupan sebagai seorang Muslim yang hakikat hidupnya tertumpu pada dua tanggungjawab hakiki iaitu sebagai hamba-Nya dan khalifah-Nya di bumi. Kematangan yang diperoleh Sultan Muhammad Al Fatih pada usia yang muda bukanlah satu perkara yang mustahil untuk dimiliki golongan muda kini sekiranya ilmu dan didikan yang benar diberikan dengan sempurna. Seorang sarjana mengatakan bahawa sejarah sudah mati. Akan tetapi, sirah kegemilangan Islam sentiasa 'hidup' dan perlu 'dihidupkan' semula bersesuaian dengan konsep intifadah. 

Tidak lama lagi aku akan mati. Tetapi aku tidak pernah menyesal kerana telah meninggalkan calon penerus sepertimu. Jadilah orang yang adil, soleh dan penyayang. Lindungilah seluruh rakyatmu tanpa membeza-bezakan dan bekerjalah untuk menyebarkan agama Islam. Hal ini ialah kewajipan semua raja di atas muka bumi. Dahulukan perhatianmu kepada agama atas urusan apa-apa pun. Jangan berhenti untuk terus menunaikan tanggungjawab itu. Jangan memilih orang yang tidak mempedulikan urusan agama, tidak menjauhi dosa-dosa besar dan tenggelam dalam maksiat. Jangan mengambil harta seorang pun daripada rakyat kecuali dengan aturan Islam. Berikan jaminan makanan bagi orang-orang lemah. Muliakanlah sebaik-baiknya orang-orang yang berhak. Ketahuilah bahawa para ulama itu seperti kekuatan yang tersebar dalam tubuh negaramu. Maka muliakan kehormatan mereka ... Agama adalah tujuan kita, hidayah adalah jalan hidup kita, dan dengan itulah kita akan menang. - Wasiat terakhir Sultan Muhammad Al Fatih kepada anakandanya.

Al Fatihah kepada Sultan Muhammad Al Fatih dan gurunya Aq Syamsuddin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar