Minggu, 21 Juli 2013

'PAKAIAN' KITA

MANUSIA dijadikan Allah SWT di bumi dengan dua tujuan iaitu untuk beribadah kepada-Nya sebagai hamba dan mentadbir alam dengan sebaik-baik pentadbiran sebagai khalifah-Nya. Dengan tujuan itu, setiap perkara yang dilakukan manusia tidak pernah terlepas daripada perhatian dan penilaian Allah SWT waima sebesar zarah cuba disembunyikan, termasuklah dalam etika berpakaian seorang Islam. Nampak remeh, hakikatnya tetap penting.

Islam telah menggariskan kaedah berpakaian yang sesuai dengan manusia itu sendiri. Pakaian bukan sahaja melindungi manusia daripada suhu yang pelbagai tetapi juga melindungi maruah pemakai. Betapa pentingnya pakaian sehingga perkataan 'pakaian' dalam al-Quran diertikan juga sebagai takwa. Dengan berpakaian, manusia tidak menjadi individu yang janggal untuk menjalani kehidupan harian.

Persoalannya, bagaimanakah pemakaian yang kita amalkan selama ini? Apabila kita membeli pakaian, apakah niat kita dengan tindakan itu? Niat ialah perkara penting yang akan menentukan tindakan kita seterusnya dalam setiap aspek kehidupan. Apabila kita pasakkan niat membeli pakaian untuk menutup aurat, maka pemilihan kita dibatasi dengan peraturan-peraturan yang kembali memberi kebaikan kepada kita. Apabila niat membeli pakaian untuk menutup aurat, maka kita akan menentukan spesifikasi pakaian yang akan kita beli untuk disarung ke tubuh sendiri secara lebih jelas. Bukan dalam urusan membeli rumah, kenderaan sahaja kita perlu peka kepada spesifikasi tertentu, tetapi semua perkara dalam hidup perlu diukur menurut penilaian yang ditentukan agama. Bukan berdasarkan penilaian kita sebagai manusia yang kadang-kadang hanyut dengan nafsu serakah. Dalam soal berpakaian, apabila kita jelas dengan ukuran yang ditentukan Islam maka pemilihan kita tentulah kepada yang longgar, tidak menampakkan warna kulit dan menutup aurat. Dalam kerangka mazhab Imam Syafie, aurat yang dibenarkan terzahir hanya wajah dan telapak tangan.

Dengan niat dan kepatuhan manusia terhadap peraturan berpakaian daripada penilaian yang ditentukan Allah SWT, kita tidak perlu keliru dengan aneka jenama dan fesyen yang menggunakan kata 'muslimah' di belakangnya, walhal yang ketara diksi tersebut hanya menjadi tempelan bagi menarik perhatian dan perasaan mereka yang sama keliru tentangnya. Semoga kita berpakaian kerana tuntutan syariat, bukan nafsu. Biar pada penilaian manusia moden pakaian kita nampak kolot tetapi kita yakin dan faham akan kebenaran yang kita lakukan dan perjuangkan. Semoga setiap ringgit yang kita salurkan bagi memenuhi keperluan asas ini tidak menjadi sia-sia tetapi diukur sebagai ibadah.


Etika berpakaian bagi muslimah bukan memerlukan kita berjubah sentiasa [kerana rekaan jubah kini pun sudah tidak menepati spesifikiasi yang seharusnya] tetapi cukup kita tahu apa itu aurat yang perlu kita jaga dengan penuh mujahadah.

Dengan bismillah kita menyarung pakaian, semoga terhindar daripada keburukan berpakaian.

Audit diri, antara penilaian manusia dan penilaian Allah SWT, yang mana utama di hati kita?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar