Selasa, 14 Mei 2013

SETAHUN SUDAH

SEMALAM, 14 Mei 2013. Sehari sebelum tarikh semalam juga begitu memberi kesan kepada saya. Semalam, genap setahun emak dimasukkan ke hospital. 13 Mei 2013, ingatan saya cukup kuat mengingat dan melihat semula segala yang berlaku pada tarikh itu, sebelum jam tiga dinihari 14 Mei 2012 tiba. 13 Mei 2012 (Ahad) setahun yang lalu, seharusnya saya keluar pada petang itu untuk pertemuan terakhir sebelum sahabat saya sejak zaman sekolah itu mendirikan rumah tangga. Saya dan dia berada dalam kelas yang sama dari darjah satu hingga tingkatan lima. Hari ini, sahabat saya itu sudah tiga minggu bergelar ibu.

Walau bagaimanapun, perancangan itu terbatal. Keadaan emak agak tidak sihat, membuatkan saya keberatan untuk meneruskan janji temu kami itu. Pada sebelah malam, selepas solat Isyak - keadaan emak bertambah baik. Emak selesai solat Isyak dan sempat mengaji Quran dengan hanya bertayamum. Usai mengaji dan solat , emak nampak lebih tenang dan gembira. Dalam jam 10 malam, emak berkata "Esok, kalau sihat ... nak masaklah. Nak makan apa?".

Emak masuk tidur pada jam 11 malam.Seperti biasa, sebelum tidur emak sempat bertasbih, bertahmid sebelum menyuruh saya mengambil Teja untuk tidur bersama-sama emak. Teja memang kucing kesayangan emak. Setiap malam, Teja tidur di lengan emak. Jam 12 pagi, emak jaga lagi. Emak menuju peti ais, mahu mengeluarkan ikan untuk dimasak esok hari. Ketika itu, saya sedang menyiapkan esei berjudul "Citra Bahasa dalam Jenama Tempatan" untuk majalah Dewan Bahasa yang terbit dua bulan selepas emak pergi buat selama-lamanya. Saya masih ingat lagi, emak menunduk mendekati komputer riba saya dalam keadaan gelap itu memandangkan lampu bilik saya tutup untuk keselesaan tidur emak. Wajah emak betul-betul dekat ke monitor komputer riba saya. Entah kenapa emak begitu, sedangkan emak tidak pernah berkelakukan begitu. Sebelum kami tidur, emak berkata lagi "Emak ampunkan semua dosa anak mak. Anak mak tak ada dosa dengan mak."

Tepat jam tiga pagi, saya terdengar suara emak berbisik "Astaghfirullah, astaghfirullah." Saya bingkas bangun, menghidupkan suis lampu dan melihat emak terus mengucap. Dada emak sesak. Tubuh emak berpeluh. Saya hanya mengurut emak sebab begitulah kebiasaannya. Pada bulan Mac 2012, saya membawa emak untuk janji temu dengan pakar perubatan di Hospital Selayang. Semuanya baik, darjah diabetes dan hipertensi emak juga baik. Ujian ECG untuk meninjau tahap kesihatan emak juga baik. Isnin tiga minggu berturut-turut sebelum 14 Mei 2012 itu juga, saya  membawa emak ke beberapa pusat perubatan. Tiada yang melihat jantung emak sebagai tidak sihat.

Setelah satu jam keadaan pernafasan dan dada emak semakin sakit, saya putuskan untuk bawa emak ke Hospital Selayang. Emak tidak mahu. Kata emak, "Dah tak sayang emak ke?" Saya kata, "Sebab sayanglah nak bawa mak." Sebelum keluar dari rumah, emak melihat kucing-kucing kami (Boboi, Teja dan Jie Jie". Kata emak lagi, "Jaga kucing dik. Bagi makan kucing."

Dalam kereta, emak menyebut "Pergi hospital ni, mak dah tak balik lagi dik ..." Saya hanya mengurut belakang emak. Sebaik-baik tiba di bahagian kecemasa Hospital Selayang, emak terus dimasukkan ke zon kritikal. Doktor wanita itu memeriksa emak Ketika emak diperiksa, mata emak memandang saya. Cermin mata yang dipakai diserahkan kepada saya. Doktor menutup tirai hijau. Apabila doktor keluar dari tirai itu dia berkata, "This is very serious. Ur mum kena serangan jantung yang berulang. Kenapa u tak perasan? Frankly, her condition is very critical."

Saya tidak percaya, emak tidak pernah diserang sakit jantung. Emak baru saya bawa jalani beberapa rawatan dan tiada pakar yang mengatakan jantung emak tidak sihat. Emak seorang yang amat menjaga pemakanan dan kesihatan. Emak tidak pernah ditimpa penyakit begitu. Bagi saya, emak akan sembuh tidak lama lagi. Akan tetapi, kata-kata doktor itu fakta. Memang beberapa hari sebelum itu, tubuh emak kuat berpeluh malah ketika tidurpun. Beberapa kali emak mengadu sakit dada tetapi tidak terlintas di fikiran saya itu tanda sakit jantung.

Sejak itu, emak terus ditidurkan doktor. Menurut doktor, emak tidak boleh dibiarkan dalam keadaan jaga. Saya melihat begitu banyak wayar disambung ke tubuh emak. Dinihari itu ialah kali terakhir saya melihat emak, melihat mata bening emak yang berwarna coklat. Emak ditidurkan dari 14 Mei 2012 pada jam lima pagi hingga emak pergi buat selama-lamanya pada jam 12:50 tengah hari, 19 Mei 2012. Dalam tempoh itu, emak tidur dengan sangat lena wajahnya. Namun, badan emak panas. Doktor memberitahu saya bahawa emak demam sepanjang tempoh itu. Sabtu ini, genaplah setahun emak pergi dan tentu sekali hari itu akan menjadi semakin kuat dalam ingatan saya.

Al Fatihah buat emak yang amat saya cinta, Rambelah binti Maryam. Semoga saya dapat bertemu emak semula. Semoga Allah ampunkan segala dosa emak. Semoga Allah rahmati roh emak. Semoga Allah jadikan kubur emak sebagai sebahagian daripada taman-taman syurga. Semoga Allah jadikan roh emak sebagai roh yang bahagia. Semoga Allah ampunkan dosa saya terhadap emak. Semoga, saya dapat bersama emak semula. 

Saya dan emak, berpisah hanya jasad tetapi cinta yang terbina, tetap ada.

Mac 2012, kali terakhir bawa emak janji temu pakar di hospital

Tinggal kenangan
Emak
Waktu-waktu akhir, memegang emak

------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

Who should I give my love to? 
 My respect and my honor to 
Who should I pay good mind to? 
After AllahAnd Rasulullah   
Comes your mother 
Who next? 
Your mother 
Who next? 
Your mother 
And then your father
 
Cause who used to hold you  
And clean you and clothe you 
Who used to feed you? 
And always be with you 
When you were sick
 Stay up all night 
Holding you tight 
That's right no other 
Your mother (My mother)
 
Who should I take good care of? 
Giving all my love 
Who should I think most of? 
After Allah And Rasulullah
Comes your mother 
 Who next? 
Your mother 
Who next? 
Your mother 
 And then your father
 
Cause who used to hear you  
Before you could talk 
Who used to hold you? 
Before you could walk 
And when you fell who picked you up 
Clean your cut 
No one but your motherMy mother
 
Who should I stay right close to? 
Listen most to
 Never say no toAfter AllahAnd Rasulullah
Comes your mother 
Who next? 
Your mother 
Who next?
Your mother 
And then your father
Cause who used to hug you 
And buy you new clothescomb your hair 
And blow your nose 
And when you cry 
Who wiped your tears?
 Knows your fears 
Who really cares? 
My mother
 
Say Alhamdulillah 
Thank you Allah 
Thank you Allah 
For my mother.

Lirik lagu Your Mother oleh Cat Steven

Tidak ada komentar:

Posting Komentar