Senin, 20 Mei 2013

BUDAK-BUDAK DEBAB

PADA waktu saya menulis entri ini (Isnin, 7:00 pagi), kebiasaannya saya sudah berada di atas jalan menuju ke kampus di Serdang. Akan tetapi, kuda besi saya pagi ini tidak mahu bergerak. Merajuk akan apa, saya tidak tahu. Saya perlu menunggu sehingga jam sembilan nanti untuk membawa kuda manja itu mendapat rawatan. Sementara itu, ingin saya kongsikan wajah-wajah comel yang saya mesrai semalam.

Manis ialah kucing jalanan yang diambil oleh guru saya di Pasar Selayang. Setakat ini, saya tidak pernah ambil foto Manis. Cuma boleh saya perikan dengan jelas bahawa Manis ialah kucing berbulu hitam seluruhnya. Tiada langsung warna selain hitam di tubuhnya, sama seperti Salem yang menjadi kucing kesayangan Sabrina The Witch.

Ketika Manis diambil, kami tidak tahu yang Manis bunting. Barangkali ketika itu usia kehamilan Manis masih awal. Sebulan kemudian, baru kami sedar yang perut Manis semakin besar. 17 hari yang lalu, Manis selamat melahirkan empat ekor anak. Saya ingin bercerita mengenai empat ekor anak Manis itu. Saya berkesempatan mengunjungi mereka pagi semalam.

Daripada empat ekor itu, hanya satu sahaja betina. Yang satu inilah yang terlebih dahulu membuka mata. Maka, saya jangkakan dia ialah anak sulung kepada Manis. Oleh itu, saya memanggil dia sebagai Kak Long hanya buat masa ini kerana mereka belum lagi diberi nama. 

Sepanjang pengalaman saya sejak kecil (5 tahun) menjaga kucing, saya tidak pernah melihat anak kucing sebesar ini. Memandangkan Manis hanya kucing biasa, tahulah saya bahawa anak-anak Manis itu pastinya mewarisi baka daripada ayahnya yang tidak dapat dikesan itu. Hal ini kerana, anak kucing biasa (domestic short hair) tidak lahir dengan fizikal seperti itu. Sebaliknya, budak-budak debab berempat ini kelihatan seperti berusia enam minggu sedangkan mereka baru berusia 16 hari. Melihat dari segi corak dan bulu serta fizikal mereka (besar dan panjang), saya fikir mereka ini baka Ragdoll. Selain anak kucing baka Ragdoll dan Maine Coon - anak kucing Bengal saja yang lahir dengan saiz yang besar dan cepat membesar.

Mereka sangat comel. Manis pula ibu yang sangat komited. Guru saya itu pula sangat menjaga kebajikan keluarga kecil itu. Jauh di sudut hati, ingin sekali saya mengambil salah satu daripada mereka. Saya boleh rasakan betapa gembiranya dapat menjaga anak-anak kecil itu. Tentunya saya akan ralit dengan mereka. Rasanya, selain Kak Long, yang lain akan terbuka matanya pada hari ini atau minggu ini. Ketika saya melihat mereka semalam, sudah nampak jalur mata mereka. 

Mereka sangat sihat. Semoga budak-budak debab ini akan membesar terus dengan sihat. Saya suka melihat mereka yang masih merah jambu terutamnya pada hidung, perut, jari dan kaki (maknanya, keseluruhan tubuh mereka). Warna dan corak yang sebenar belum terbentuk. Satu lagi yang saya kira comel pada mereka, selain badan yang mantap, debab, besar dan panjang - jari-jari mereka yang gemuk-gemuk juga begitu menonjol. Subhanallah, comel sungguh haiwan yang Allah jadikan secara fitrah ini untuk mendampingi dan didampingi manusia.

Tak cukup tangan saya

Lihat jari-jari Kak Long yang gemuk. Lihat juga yang di belakang


Budak-budak debab
 
Saya bukan cekik dia ya. Budak ini yang marah-marah sendiri sebab kena kacau

Tidak ada komentar:

Posting Komentar