Minggu, 26 Mei 2013

CATATAN RINGKAS SEORANG MURID

ADA rasa sedih yang amat dalam di hati saya apabila Dr. Zaidi Ismail menamatkan kuliah beliau pada tengah hari semalam. Modul yang dikendalikan sepanjang tiga minggu memberi banyak manfaat kepada murid. Sudah tentu, tiga minggu masa yang amat singkat untuk menjadi lebih kenal dan faham. Akan tetapi, pada hemat saya Dr. Zaidi Ismail telah 'memetik' suis di dalam jiwa kami untuk lebih peka dalam menangani persoalan ilmu (mencari, memilih dan menyaring ilmu).

Antara ayat terakhir yang disebut Dr. Zaidi Ismail, yang akan selalu saya ingat adalah "Allah akan beri ilmu kepada sesiapa yang mahu. Berdoalah selalu agar Allah singkap hijab dalam hati agar kita mudah menerima dan kenal ilmu. Berdoalah agar kita mendapat ilmu yang bermanfaat untuk kehidupan dua dunia. Ilmu itu persoalan rohani, bukan fizikal." 
Terima kasih Dr. Zaidi Ismail
Mencari dan memilih ilmu itu juga penting, mengamalkan ilmu yang diperoleh pula satu hal yang turut perlu diberi perhatian. Kepada Dr. Zaidi Ismail, terima kasih atas panduan yang diberikan. Saya amat beruntung kerana mendapat peluang berguru dengan guru seperti beliau.
Mengakhiri catatan ringkas ini, saya kongsikan panduan yang diberikan Ibn Hazm (sarjana dari Andalus) yang amat penting untuk diketahui dan direnung tinggi oleh setiap penuntut ilmu yang akan mengaplikasikan ilmu. Dalam konteks ini, penekanan diberikan kepada penulisan karya ilmiah.
Tujuan menulis sesuatu karya ilmiah :
1. Mengutarakan sesuatu yang asli.
2. Menyelesaikan atau melengkapkan sesuatu yang belum lengkap.
3. Memperbaiki sesuatu yang dilihatnya salah.
4. Menjelaskan dan menghuraikan sesuatu yang rumit dan sukar.
5. Meringkaskan karya seseorang yang terlalu panjang tanpa meninggalkan perkara-perkara penting.
6. Menggabung maklumat daripada pelbagai sumber.
7. Menyatukan dan menyusun pelbagai maklumat menjadi manik-manik yang menjadi rantai indah berseri
Tujuan penulisan karya ilmiah yang diberikan Ibn Hazm ini jelas dapat dilihat dalam karangan-karangan pujangga silam. Jika dalam konteks Persuratan Melayu, antara pengarang yang tegas dan jelas menjadikan tujuan-tujuan tersebut sebagai asas penulisan mereka ialah Hamzah Fansuri dan Nuruddin Ar Raniri.

Semoga semua pemegang 'pena' masa kini turut tidak ketinggalan dalam merenung tujuan-tujuan tersebut agar dapat menghasilkan tulisan yang bermanfaat untuk kehidupan di dunia dan akhirat. Tentunya, semua itu memerlukan ilmu yang teguh, yang perlu dicari, difahami sebelum diaplikasikan mengikut bidang masing-masing dengan penuh wibawa. 

Nota : Panduan ilmiah Ibn Hazm ini boleh dibaca antaranya dalam buku Islam dan Sekularisme (Syed Muhammad Naquib Al Attas) dan Iklim Kehidupan Intelektual di Andalusia (Wan Mohd. Nor Wan Daud).

Jika kebenaran yang diajar itu ialah kebenaran mengenai ilmu, maka hayatnya melepasi ruang dan masa- Dr. Zaidi Ismail.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar