Kamis, 01 Desember 2011

KENANGAN TERINDAH, CATATAN TERTANGGUH DUA PURNAMA

SAMPAI bila-bila pun saya tidak akan lupa tarikh itu. 15 Oktober 2011, hari yang sungguh indah buat kenangan diri saya sebagai manusia yang pernah berjerih payah untuk menggenggam segulung ijazah. Saya faham dan yakin, mendaki tangga pengajian maknanya lebih daripada sehelai kertas tertera penganugerahan ijazah pertama itu. Ijazah itu hanyalah alat yang menambah tanggungjawab di bahu saya.

Sesungguhnya catatan ini sudah lama ingin saya nukilkan di ruangan maya ini. Memang benar, saya sudah terlalu lama tidak menulis di medium ini. Kesibukan menjaga orang-orang sakit menyebabkan saya perlu mengorbankan banyak perkara. Biarlah, saya yakin masa dan kesihatan yang saya ada tidak akan luak dengan menjaga mereka yang saya sayang dan amat memerlukan bantuan saya. Itu tanggungjawab saya.




Meskipun hampir dua bulan Konvokesyen ke-8 Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) berlalu, setiap inci masa yang saya lalui pada hari itu masih segar di ingatan saya. Catatan ini hanyalah sebagai rakaman dalam bentuk tulisan. Andai ada sedikit kebaikan untuk diteladani di sebalik kisah ini, maka teladanilah. Sekiranya ada kekurangan untuk dijadikan sempadan, maka jadikanlah batasnya.

Lima hari sebelum hari bersejarah berkenaan, saya menerima panggilan daripada seorang pegawai berkenaan anugerah yang bakal saya terima pada hari tersebut. Alhamdulillah, Anugerah Rektor benar-benar sudah saya lupa. Rezeki, saya menerimanya dengan dada penuh syukur. Menunggu hari konvokesyen ialah penantian yang amat mendebarkan. Kalau ada rakan yang berdebar menunggu hari pertunangan atau persandingan, maka debar yang anda rasa itu saya alami untuk hari bersejarah saya 15 Oktober 2011.

Saya berada di bawah Panggung Eksperimental seawal jam 7:40 pagi. Saya dan rakan-rakan menanti masa untuk bergelar graduan. Masa menunggu agak panjang, dalam sela masa itu kami saling membantu mengenakan jubah, hood dan mortar board. Lelah menunggu, debar yang datang sejak awal pagi pun surut.



Guru saya ini sangat sabar mendidik saya yang bermula dari kosong semata-mata. Saya tidak akan lupa syahadah panjang yang diucap beliau tatkala saya terlalu sukar memahami pengajarannya dalam semester empat.


Walau bagaimanapun, debar saya memuncak kembali sebaik sahaja kaki saya melangkah masuk ke dalam Panggung Eksperimental, lokasi kami untuk sesi penganugerahan. Debar saya benar kuat dan ketika itu juga hati saya menjadi hiba. Sebak saya menjadi-jadi apabila menyanyikan lagu "Suara ASWARA" yang kali terakhir saya nyanyikan pada perasmian PeTA 2010, November tahun lalu. Sungguh, saya tidak akan lupa akan perasaan itu. Hiba yang datang dengan tiba-tiba. Segala susah, payah dan dugaan sepanjang tiga tahun pengajian ibarat foto-foto yang bergerak satu demi satu di depan mata saya. Saya terbayangkan sukarnya saya untuk menghadiri temu duga, berhadapan dengan masalah semasa pengajian hingga pernah mengambil keputusan untuk menamatkan pengajian, saya terlihat keadaan saya yang bersusah menggunakan komputer di perpustakaan sehingga semester empat dan menjadi satu-satunya pelajar dari kumpulan saya yang tidak mempunyai komputer riba sendiri. Saya melihat kebaikan sahabat baik sejak di zaman persekolahan yang ketika itu melanjutkan pengajian di Universiti Malaya meminjamkan saya komputer riba Acer miliknya untuk saya sudahkan tugasan saya ketika dia bercuti semester. Saya melihat diri saya yang ketakutan menaiki komuter buat pertama kali setelah tersalah masuk kad laluan komuter menuju Shah Alam untuk memohon pinjaman pelajaran daripada Yayasan Selangor.



Cikgu Julia selalu berpesan, sayangi masa depan dan pelajaran. En. Z pernah berkata, latar belakang bukan penentu kejayaan. Terima kasih, kalian insan budiman.

Saya seolah-olah mendengar keluh-kesah dan adu sakit emak yang saban hari menanggung rindu dan sukar hidup kepada saya. Saya melihat tekun sabar Cikgu Julia menggunting keratan akhbar permohonan kemasukan ke ASWARA sesi 2008/2010, saya ternampak keadaan gelap diri tatkala kecewa dengan sebuah keputusan yang tidak akan saya lupa hingga kini. Semua pengorbanan insan ini berlegar sepanjang masa itu. Terdetik di hati saya dalam masa berjalan menuju tempat duduk 'Rupa-rupanya, tiga tahun selama ni ... untuk hari ini ..'.

Debar dan hiba itu akan saya kenang sampai bila-bila. Hatta, sampai kini saya masih boleh merasainya. Saya bersyukur, pengorbanan emak, Cikgu Julia dan semua yang menjadi tulang belakang saya selama ini tidak sia-sia. Sekiranya ini disebut sebagai kejayaan, maka kejayaan ini ialah milik mereka yang menyempurnakan cita-cita saya. Terima kasih saya tidak akan habis buat guru-guru saya terutama sekali emak yang mengajar saya erti hidup, Cikgu Julia yang mendidik saya erti sabar, En. Zakaria Ariffin dan Dato' Anwar Ridhwan yang selalu memberi kepercayaan dan keyakinan kepada saya. Tidak saya lupa guru-guru saya sejak kecil hingga kini yang sentiasa ada dalam titi doa saya.



Mawar yang sudah layu dan kering ini akan menjadi simpanan kenangan menawan kerana hadirnya bersama semangat dan wangian doa harapan


Catatan yang tertangguh ini, indahnya tidak terperi. Mekar harum di laman memori, semoga akan berulang lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar