Minggu, 25 Desember 2011

DUNIA SEORANG PEMUDA : KONSERTO TERAKHIR

AIR DICINCANG tidak akan putus, waima sejauh mana hulu dan berbeza hilirnya. Air tetap tidak pernah terputus daripada asalnya. Malah, hala tujunya tetap sama – menuju lauta luas terbentang. Begitu jugalah kehidupan manusia yang penuh dengan pelbagai liku dan ragamnya. Begitulah yang cuba ditonjolkan oleh penulis, Abdullah Hussain. Hilmi, seorang pemuda kampung yangn serba naif datang ke Kuala Lumpur. Hajatnya menggunung tinggi untuk mendapatkan bantuan pekerjaan daripada bapa saudaranya, Dato’ Johari.

Malang, hajat murni kedatangan Hilmi tidak disenangi oleh Dato’ Johari malah mendapat tentangan hebat oleh isteri Dato’ Johari iaitu Datin Salmah. Bagi Dato’ Johari, kedatangan Hilmi seolah-olah cuba memaksa kenangan silam yang telah dilupakannya bertandang semula. Kenangan tentang dia meninggalkan isteri yang baru dikahwini atas desakan keluarga sebaik-baik menikmati ‘malam pertamanya’.

Kedatangan Hilmi juga dillihat Dato’ Johari sebagai satu cubaan bapa Hilmi iaitu Karim yang ingin budinya mengantikan tempatnya selepas Dato’ Johari melarikan diri dari kampung.Pada awalnya, Hilmi diselubungi rasa gembira lantaran mendapat tempat berteduh di rumah bapa saudara. Pemuda itu juga sangat bersyukur apabila Dato’ Johari berjanji akan mencarikan pekerjaan untuknya. Namun begitu, tidak mudah untuk Dato’ Johari mendapatkan pekerjaan untuk anak saudaranya itu. Dengan berbekalkan pendidikan Melayu sehingga darjah empat, siapalah yang mahu menggaji Hilmi? Rakan-rakan perniagaan yang sering ditaburkan budi jga tidak mampu membantunya. Lantas, Hilmi dijadikan tukang kebun dengan gaji 20 ringgit sebulan di rumah bapa saudaranya yang kaya-raya itu.Alam pula sangat mesra dengan Hilmi. Setiap pokok bunga, sayur-sayuran dan ayam yang dijaga Hilmi tumbuh dan membesar dengan subur dan sihat. Hal ini menjadi kebanggaan Datin Salmah yang suka memperlihatkan keindahan Taman Jepunnya kepada rakan-rakan morning coffeenya.



Sungguhpun Hilmi menyumbang jasa yang besar terhadap keindahan Taman Jepun yang menjadi kebanggaannya itu, Datin Salmah tetap menyimpang segunung rasa benci terhadap Hilmi. Sebagai seorang yang berpangkat dan sangat mementingkan darjat, Datin Salmah sangat malu dan enggan mengakui anak saudaranya itu sebagai yang selayaknya.Hilmi hanya mendapat secebis ketenangan setiap kali mendengar Hayati, anak perempuan tunggal Dato’ Johari memainkan pianonya. Malah, jauh di sudut hati Hilmi juga berasa tenang apabila dapat berbicara dan melihat raut wajah tenang seorang Hayati.


Tanpa disedari, bibit-bibit cinta tersemi jauh di sudut hati Hilmi dan Hayati. Sayangnya, kebencian Datin Salmah terhadap Hilmi dan keterikatan Hayati sebagai tunangan Mohsin menjadi penghalanng cinta mereka. Oleh sebab itu, Hayati dan Hilmi memendam perasaan.Tanpa pernah Himli sedari, perkenalannya dengan Hayati juga telah mencambahkan bakat alam yang ada pada dirinya terhadap muzik. Lenggok tari melodi piano yang sering dimainkan Hayati membuatkan Hilmi benar-benar jatuh cinta dengan muzik. Dengan bantuan Mamat, pemandu Dr. Nathan, Hilmi telah diperkenalkan dengan seorang pemuzik yang terkenal iaitu En. Bakar. Sebagai seorang yang berpengalaman, En. Bakar pasti bahawa Hilmi seorang anak muda yang sangat berbakat dan bakal menjadi pemuzik yang terkemuka jika berusaha dengan bersungguh-sungguh. Paling penting, tahap pendidikan Hilmi tidak menjadi penghalang untuk Hilmi memajukan diri dalam industri itu. Lantaran tidak tahan dengan cemuhan dan kebencian Datin Salmah terhadapnya, Hilmi telah meninggalkan rumah Dato’ Johari dengan alasan ingin pulang ke kampung.


Pemergian Hilmi memberikan tamparan hebat kepada Hayati. Kemurungan menerjah dirnya. Namun, kemurungan itu telah mengajar Hayati untuk lebih mendekati Ilahi. Perubahan positif itu menimbulkan kerisauan di hati Datin Salmah menggunung. Perubahan Hayati itu dituduh berpunca daripada perbuatan songsang Hilmi terhadap Hayati.Dengan bantuan dan didikan En. Bakar, Hilmi berjaya memasuki sebuah quartet. Persembahan pertama Hilmi iaitu bermain biola bagi mengiringi penyanyi terkenal, Alice Lee telah melonjakkan namanya. Hilmi dianggap sebagai Pemain Biola Hikmat di Malaysia. Namun begitu, Hilmi tetap tidak pernah melupakan Hayati. Begitu juga sebaliknya. Atas dasar kepatuhan terhadap ibu bapa, Hayati bersetuju untuk mengahwini Mohsin. Hilmi pula, atas rasa berhutang budi dan sunyi telah menerima Azizah, anak tunggal En. Bakar sebagai isteri.Walau bagaimanapun, perkahwinan Himi dan Azizah tidak selamanya bahagia.


Setelah dikurniakan seorang anak lelaki – Hakim, masing-masing mula berubah hati dan merindui kehidupan masa bujang mereka. Azizah menuduh Hilmi masih tidak melupakan Hayati. Manakala, Hilmi mendakwa Azizah terlalu tidak memahami kerjayanya. Dalam kepincangan rumah tangga itu, Hilmi dilimpahi pula ilham sehingga terhasillah lagu ‘Cinta dan Tangis’ dan ‘Balada Kasih’.Tanpa diberitahu penyakit yang dihadapi, khalayak dikejutkan dengan berita Hilmi dimasukkan ke Unit Rawatan Khusus di Hospitak Besar pada malam bersejarah. Hilmi yang sepatutnya memimpin orkestranya dalam persembahan langsung ‘Hilmi Poutpouri’ di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya telah digantikan oleh seornag wanita yang sangat mengetahui malah memiliki nota-nota muzik Hilmi. Debaran memuncak apabila Dato’ Johari bertemu dengan bapa Hilmi iaitu Karim. Pertemuan dua bapa itu mengejutkan Dato’ Johari, Datin Salmah dan Hayati yang diberitahu status sebenar Hilmi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar