Selasa, 30 April 2013

TENTANG MEREKA

BAGI saya, kucing ialah haiwan comel yang selalu membuatkan saya tersenyum waima dalam gundah dan gembira. Seperti sekarang, selesai melakukan penulisan sejak enam jam yang lalu, saya menoleh ke arah kucing-kucing saya. Ada yang sudah lena, ada juga masih enggan tidur. Barangkali kerana lampu yang belum dimatikan, itulah gelagat Kancil yang saya tahu.

Saya kurang bercerita tentang Oyen. Anak kucing ini saya ambil lebih sebulan yang lalu. Ketika itu usianya tiga bulan. Oyen ada dua saudara yang lain. Kedua-dua saya beri kepada keluarga angkat. Yang saya tidak berkenan dengan Oyen ialah sikapnya yang terlalu nakal dan suka menganggu, apatah lagi ketika saya membuat kerja-kerja penulisan saya. Sikap Oyen yang ini sama seperti Omi.

Apabila saya melihat ke kondominum yang diduduki Profesor Tam, Sofi, Aduka, Jebat dan Oyen - senyum saya akan lebar. Mereka berlima itu semuanya kucing terbiar yang saya ambil ketika usia mereka rata-rata dua bulan. Semuanya sudah dikembirikan dan divaksinkan kecuali Tam Tam dan Oyen. Apabila melihat mereka berlima juga, saya akan teringat pada satu peristiwa. Satu pagi saya ke pasar borong dan menunggang di belakang sebuah lori ayam. Bau kuat ayam itu mengingatkan saya kepada mereka berlima. Hampir sama saja baunya. Saya pun tidak pasti mengapa. Sejak itu, saya memanggil mereka sebagai 'ayam. Namun yang menarik bagi saya, mereka ditemui di kawasan yang berasingan pada usia yang juga berbeza akan tetapi kini bersatu di dalam rumah dengan penuh harmoni. Saling memerlukan dan menyayangi. Apakah tiada sesuatu untuk dipelajari daripada itu?

Omi, malam ini tidak langsung saya layan kehendaknya untuk bermain. Saya tidak mahu diganggu Omi yang suka menggigit kertaskhususnya bahan kerja saya. 

Qaseh pula, alhamdulillah hari ini langsung tidak diserang sawan. Paling menggembirakan, malam ini juga Qaseh buat pertama kali membuang 'hajat'nya secara sendiri. Pelik saya dengan Qaseh ini. Pada usia lima minggu, dia sudah pandai minum air sendiri di dalam bekas air. Dia terlalu kecil untuk itu, sepanjang pengalaman saya menjaga kucing.

Kucing ialah haiwan comel yang disayangi Nabi Muhammad SAW dan para sahabat khususnya Abu Hurairah. Kucing ialah haiwan yang comel yang dengan melihat wajahnya saja saya berasa tenang. Semoga mereka sihat selalu.

Mimi selepas melahirkan Omi, Abi, Owi, Opi dan Beri enam tahun lalu
Panglima Awang
Teja, kesayangan arwah emak
Omi ketika berusia setahun, semasa dia demam
Qaseh
Jie Jie saya
Jebat dan Tam Tam
Omi dinihari ini
'Ayam-ayam', Oyen, Tam Tam dan Sofi

Tidak ada komentar:

Posting Komentar